Jak zbudować tożsamość społeczeństwa europejskiego?

Artykułowanie wspólnych interesów państw członkowskich oraz tworzenie kontekstów, w których mieszkańcy Unii będą mogli definiować siebie jako Europejczyków, to niezbędne działania na rzecz budowania tożsamości europejskiej. Te i inne rozwiązania na rzecz kształtowania europejskie społeczeństwa były przedmiotem dyskusji w trakcie panelu „Jak budować społeczeństwo obywatelskie i europejską opinię publiczną?" podczas EFNI.

W ocenie Błażeja Lenkowskiego z Fundacji Industrial, proces budowania społeczeństwa europejskiego w UE wymaga zdecydowanego przyspieszenia.

Konwencjonalne działania, które można podejmować lub już są podejmowane w Europie w celu jego kształtowania dziś są niewystarczające. Przełamanie nastrojów eurosceptycznych w Europie, wymiany międzynarodowe, realizacja Układu z Schengen sprzyjają temu procesowi, jednak go nie przyspieszają. - Dla budowanie europejskiej tożsamości konieczne jest mocniejsze artykułowanie wspólnych interesów państw członkowskich oraz sprawienie, aby UE stała się tworem bardziej emocjonalnym - powiedział.

- W tym celu należy rozważyć wywołanie swego rodzaju nacjonalizmu europejskiego: określić wspólne wartości i zdefiniować wspólnego wroga - dodał. Jak zaznaczył jest to przedsięwzięcie szczególnie trudne, gdyż całkowicie odmienne od obecnych standardów działania elit europejskich. Narażone jest także na zarzuty o „rasizm europejski", z którymi musiałaby sobie poradzić Wspólnota. Jest to jednak cena, którą musieliby zapłacić Europejczycy za próbę budowy prawdziwej europejskiej wspólnoty społecznej.  

Potwierdził to również Tomasz Kamiński z Uniwersytetu Łódzkiego. - Poczucie, że Europa jest realną wartością, i że jest co stracić w przypadku jej dezintegracji, jest szczególnie widoczna w momentach kryzysu. Przykładem tego były działania podjęte przez UE w obliczu groźby wystąpienia Grecji ze Wspólnoty - powiedział.

Zdaniem Marcina Celiński z magazynu LIBERTE! cechą lub emocją w oparciu o którą można budować tożsamość europejską jest model liberalnej demokracji. - Liberalna demokracja jest lepsza od innych modeli. Chcąc żyć w tym modelu, zgodnie z jego wartościami, decydujemy się na członkostwo w UE - powiedział.

Partner debaty: LIBERTE!


GALERIA ZDJĘĆ Z EFNI

  ****

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."

Więcej informacji: www.efni.pl

 

Patronat honorowy                            Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy, Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Instytut Lecha Wałęsy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Samorząd Województwa Pomorskiego

Partnerzy strategiczni                      PKN ORLEN S.A., PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", TVP SA,

Partner Gali Otwarcia                       Bank Pekao S.A.

Partnerzy główni                                ArcelorMittal Poland, Biznes.pl, „Bloomberg Businessweek Polska", Citi Handlowy, EKES Grupa Pracodawców, „Forbes", Fortum, Google, Grupa Adamed, Havas Worldwide, KPMG, „Newsweek", Onet, PKP Intercity, Samsung Electronics Polska, Wardyński i Wspólnicy

Partnerzy wspierający                      AMS, „Gazeta Giełdy Parkiet", MetLife, Microsoft, MSL Group, Orange Polska, Polpharma, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Radio TOK FM, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Główny partner merytoryczny        THINKTANK

Partnerzy merytoryczni                    BIAC/OECD, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA, ECFR, „LIBERTÉ!", POLITYKA INSIGHT, UN Global Compact

Partnerzy logistyczni                         Dell, Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Oficjalny przewoźnik                         PLL LOT SA

Producent wykonawczy                    IDFX

 

 

  

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Zbigniew Maciąg, zmaciag@konfederacjalewiatan.info, tel.: 604 589 080
Magdalena Słodownik
, mslodownik@konfederacjalewiatan.info, tel.: 660 426 009