Czy możliwe jest utworzenie wspólnego europejskiego medium?

Dzisiaj odbyła się druga część Forum Europejskich Publicystów z udziałem polskich i zagranicznych przedstawicieli wiodących mediów w Europie (m.in. Financial Times, Le Monde, Der Spiegel). W trakcie dyskusji dziennikarze zastanawiali się, czy możliwe jest powstanie wspólnego paneuropejskiego medium, które przybliżyłoby Unię Europejską jej mieszkańcom.

Moderujący dyskusję Piotr Kraśko (Telewizja Polska S.A.) stwierdził, że trudno mu sobie wyobrazić jedno europejskie medium ze względu na zróżnicowanie wśród odbiorców pod względem zainteresowania miejscami na świecie. Niemniej powstanie takiej platformy byłoby interesujące i pozwoliłoby zrozumieć o czym każdego dnia myślą mieszkańcy różnych krajów. Jako przykład udanej międzynarodowej współpracy między mediami podał wspólnie przeprowadzoną przez polską, brytyjską i niemiecką telewizję relację z tegorocznych obchodów rocznicy wybuchu II Wojny Światowej.

Teresa Kuchler (Svenska Dagbladet) zwróciła uwagę, że przeszkodą do utworzenia wspólnego europejskiego medium mogą być kwestie językowe. Zdaniem Sylvie Kauffmann (Le Monde) rozwiązaniem tego problemu byłoby przygotowanie materiałów informacyjnych w języku angielskim. W jej ocenie ważne jest również wypracowanie modelu biznesowego, który ułatwiłby współpracę medialną.

Marco Bardazzi (La Stampa) stwierdził, że powstanie jednego paneuropejskiego medium dla wszystkich Europejczyków jest mało prawdopodobne. Jego zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby dzielenie się informacjami między mediami, co zwiększyłoby wachlarz możliwości zaprezentowania wiadomości wielomilionowym odbiorcom w różnych krajach. W jego opinii miejscem wymiany informacji może być Internet i aplikacje przeznaczone na smartfony, co również wymaga zastanowienia się nad możliwością wypracowania odpowiedniego modelu biznesowego.

Roman Imielski (Gazeta Wyborcza) uważa, że kooperacja między gazetami jest możliwa, czego przykładem jest udana współpraca Gazety Wyborczej z Le Monde i La Stampa. Zasugerował, że w obliczu trudności finansowych na rynku medialnym i w przypadku braku możliwości wysłania korespondentów, dobrym rozwiązaniem byłoby bezpłatne dzielenie się artykułami między gazetami.

Murad Ahmed (Financial Times) zgodził się, że europejskie media powinny ze sobą współpracować, w szczególności przy tłumaczeniu materiałów, lecz stwierdził również, że media powinny ze sobą również rywalizować.

Jakub Kapiszewski (Dziennik Gazeta Prawna) podkreślił, że konieczne dla wymiany informacji między mediami jest rozwiązanie kwestii technicznych i wypracowanie np. specjalnej platformy lub sieci umożliwiającej kontakt między dziennikarzami znajdującymi się w różnych częściach Europy

Christina Hebel (Der Spiegel) zwróciła uwagę na istotę mediów społecznościowych (m.in. Twitter, Facebook), które stanowią dla młodego pokolenia Niemców paneuropejską platformę, na której dzielą się informacjami i dyskutują na wiele tematów. Jej zdaniem w obecnych okolicznościach ogólnoeuropejskie medium nie jest pożądanym rozwiązaniem. Odnosząc się do social mediów, Josef Pazderka (Czeska Telewizja) zauważył że pozytywnym aspektem jest zaufanie, przejawiające się w śledzeniu przez użytkowników wiadomości podawanych przez dane medium np. na Twitterze. Z drugiej strony użytkownicy social mediów są wystawieni na propagandę, przez co czytelnicy mogą napotkać na nieprawdzie informacje.

Natomiast Murad Ahmed (Financial Times) postrzega media społecznościowe, jako źródło informacji z całego świata oraz formę współpracy między dziennikarzami. Dostrzega w nich możliwość szerokiej dystrybucji treści i w konsekwencji dotarcia do wielu odbiorców. Ahmed zasugerował również, że paneuropejska platforma medialna prawdopodobnie już funkcjonuje w postaci Twittera i Facebooka i zaapelował o korzystanie z tych kanałów komunikacji.

Partnerem drugiej części Forum Publicystów Europejskich była Gazeta Wyborcza i PROTO.

GALERIA ZDJĘĆ Z EFNI

   

****

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."

Więcej informacji: www.efni.pl

 

Patronat honorowy                            Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy, Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Instytut Lecha Wałęsy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Samorząd Województwa Pomorskiego

Partnerzy strategiczni                      PKN ORLEN S.A., PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", TVP SA,

Partner Gali Otwarcia                       Bank Pekao S.A.

Partnerzy główni                                ArcelorMittal Poland, Biznes.pl, „Bloomberg Businessweek Polska", Citi Handlowy, EKES Grupa Pracodawców, „Forbes", Fortum, Google, Grupa Adamed, Havas Worldwide, KPMG, „Newsweek", Onet, PKP Intercity, Samsung Electronics Polska, Wardyński i Wspólnicy

Partnerzy wspierający                      AMS, „Gazeta Giełdy Parkiet", MetLife, Microsoft, MSL Group, Orange Polska, Polpharma, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Radio TOK FM, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Główny partner merytoryczny        THINKTANK

Partnerzy merytoryczni                    BIAC/OECD, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA, ECFR, „LIBERTÉ!", POLITYKA INSIGHT, UN Global Compact

Partnerzy logistyczni                         Dell, Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Oficjalny przewoźnik                         PLL LOT SA

Producent wykonawczy                    IDFX

 

 

  

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Zbigniew Maciąg, zmaciag@konfederacjalewiatan.info, tel.: 604 589 080
Magdalena Słodownik
, mslodownik@konfederacjalewiatan.info, tel.: 660 426 009