Ustawa o płacy minimalnej w Niemczech zagraża europejskiej solidarności
2015-10-02
Po wprowadzeniu płacy minimalnej w Niemczech 40 proc. polskich firm transportowych może mieć ujemną marżę. Pracę stracić może 53 tys. osób. Skutki nowych regulacji odczują również branże powiązane - finansowa i motoryzacyjna - wynika z raportu Deloitte „Dokąd zmierza jednolity rynek europejski? Wpływ ustawy MiLoG na branżę transportu drogowego w Polsce".
Raport został zaprezentowany na spotkaniu okrągłego stołu „Solidarność europejska w gruzach? Jak zapobiec narodowym partykularyzmom w UE?", który odbył się w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei.
Jego autorka - Julia Patorska z Deloitte stwierdziła, że wprowadzenie u naszych zachodnich sąsiadów płacy minimalnej w wysokości 8,5 euro za godzinę wpłynie znacząco na polską branżę transportową. W pesymistycznym wariancie wzrost wynagrodzeń w firmach za pracę na terenie Niemiec wyniesie 113 proc. Negatywne konsekwencje nowych przepisów może również odczuć sektor finansowy - część firm transportowych może bowiem zaprzestać spłacania kredytów i rat leasingowych. Skutki płacy minimalnej w Niemczech dotkną też eksporterów, firmy zajmujące się handlem hurtowym oraz branżę motoryzacyjną.
Maciej Wroński, przewodniczący Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska" powiedział, że branża transportowa była wielkim beneficjentem wejścia Polski do Unii Europejskiej. Na otwarciu rynku skorzystało tysiące przedsiębiorstw. W przewozach międzynarodowych wywalczyliśmy pozycję europejskiego lidera. Wejście w życie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech jest dużym zagrożeniem dla branży, narusza również zasady jednolitego rynku. Niska rentowność branży transportowej nie pozwala na tak drastyczne podniesienie wynagrodzeń. Znaczna część firm będzie się musiała wycofać z przewozów do naszego zachodniego sąsiada.
Zdaniem Pawła Orłowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju niemieckie regulacje nie sprzyjają europejskiej solidarności. Jeśli wziąć pod uwagę kary za ich naruszenie, to mają one charakter represyjny, działają przeciwko wspólnemu rynkowi. W konsekwencji mogą doprowadzić do utraty konkurencyjności UE - powiedział Orłowski.
Solidarność europejska jeszcze nie legła w gruzach - uspokajał Radosław Mleczko, podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Rozmawiamy o płacy minimalnej z Komisją Europejską, a także z Niemcami. Są szanse na rozwiązanie tego problemu. Mimo, że mamy do czynienia z różnymi tendencjami protekcjonistycznymi, to jednak solidarność europejską obronimy - dodał.
W czasie dyskusji zwracano jednak uwagę, że w najbliższych latach mogą się nasilać procesy, które wpłyną na zmniejszenie tendencji do dalszej liberalizacji. Ostatnim przejawem tego trendu jest właśnie MiloG i podobne regulacje w kolejnych państwach UE.
Partnerem okrągłego stołu był Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska".
Więcej informacji na www.efni.pl i w mediach społecznościowych.
***
EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbędzie się w dniach 30.09- 1-2.10.2015 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa i świat wobec rosnących nierówności społecznych, radykalizmów i zagrożeń geopolitycznych."
Więcej informacji: www.efni.pl
Patronat honorowy | Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Parlament Europejski |
Partnerzy instytucjonalni | Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Komisja Europejska, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju |
Partnerzy strategiczni | MetLife, PKN ORLEN, PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", Grupa Onet.pl, TVP SA |
Partner Gali otwarcia | Bank Pekao S.A. |
Partnerzy główni | Biznes.pl, BMW Group, Citi Handlowy, Discovery NETWORKS CEEMEA, „Forbes", France 24, Intel, Microsoft, „Newsweek", Orange Polska, „Parkiet", PKP S.A., Silvermedia |
Partnerzy wspierający | AMS, „Bloomberg BusinessWeek Polska", „Gazeta Wyborcza", Havas Worldwide, „Liberté!", McCANN Worldgroup, PAP, PGNiG SA, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Starcom MediaVest Group, Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Prywatnych Energetyki, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan |
Partnerzy merytoryczni | Ashoka, Aspen Institute Prague, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej, ECFR, Instytut Spraw Publicznych, POLITYKA INSIGHT, Res Publica Nowa, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact, Światowa Akademia Sztuki i Nauki |
Partner logistyczny | Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy |
Oficjalny przewoźnik | PLL LOT |
Producent wykonawczy | IDFX |