Ustawa o płacy minimalnej w Niemczech zagraża europejskiej solidarności

Po wprowadzeniu płacy minimalnej w Niemczech 40 proc. polskich firm transportowych może mieć ujemną marżę. Pracę stracić może 53 tys. osób. Skutki nowych regulacji odczują również branże powiązane - finansowa i motoryzacyjna - wynika z raportu Deloitte „Dokąd zmierza jednolity rynek europejski? Wpływ ustawy MiLoG na branżę transportu drogowego w Polsce".

Raport został zaprezentowany na spotkaniu okrągłego stołu „Solidarność europejska w gruzach? Jak zapobiec narodowym partykularyzmom w UE?", który odbył się w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei.

Jego autorka - Julia Patorska z Deloitte stwierdziła, że wprowadzenie u naszych zachodnich sąsiadów płacy minimalnej w wysokości 8,5 euro za godzinę wpłynie znacząco na polską branżę transportową. W pesymistycznym wariancie wzrost wynagrodzeń w firmach za pracę na terenie Niemiec wyniesie 113 proc. Negatywne konsekwencje nowych przepisów może również odczuć sektor finansowy - część firm transportowych może bowiem zaprzestać spłacania kredytów i rat leasingowych. Skutki płacy minimalnej w Niemczech dotkną też eksporterów, firmy zajmujące się handlem hurtowym oraz branżę motoryzacyjną.

Maciej Wroński, przewodniczący Związku Pracodawców „Transport i Logistyka Polska" powiedział, że branża transportowa była wielkim beneficjentem wejścia Polski do Unii Europejskiej. Na otwarciu rynku skorzystało tysiące przedsiębiorstw. W przewozach międzynarodowych wywalczyliśmy pozycję europejskiego lidera. Wejście w życie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech jest dużym zagrożeniem dla branży, narusza również zasady jednolitego rynku. Niska rentowność branży transportowej nie pozwala na tak drastyczne podniesienie wynagrodzeń. Znaczna część firm będzie się musiała wycofać z przewozów do naszego zachodniego sąsiada.

Zdaniem Pawła Orłowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju niemieckie regulacje nie sprzyjają europejskiej solidarności. Jeśli wziąć pod uwagę kary za ich naruszenie, to mają one charakter represyjny, działają przeciwko wspólnemu rynkowi. W konsekwencji mogą doprowadzić do utraty konkurencyjności UE - powiedział Orłowski.

Solidarność europejska jeszcze nie legła w gruzach - uspokajał Radosław Mleczko, podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Rozmawiamy o płacy minimalnej z Komisją Europejską, a także z Niemcami. Są szanse na rozwiązanie tego problemu. Mimo, że mamy do czynienia z różnymi tendencjami protekcjonistycznymi, to jednak solidarność europejską obronimy - dodał.

W czasie dyskusji zwracano jednak uwagę, że w najbliższych latach mogą się nasilać procesy, które wpłyną na zmniejszenie tendencji do dalszej liberalizacji. Ostatnim przejawem tego trendu jest właśnie MiloG i podobne regulacje w kolejnych państwach UE.

Partnerem okrągłego stołu był Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska".

Więcej informacji na www.efni.pl i w mediach społecznościowych.

Fotogaleria

 

***

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbędzie się w dniach 30.09- 1-2.10.2015 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa i świat wobec rosnących nierówności społecznych, radykalizmów i zagrożeń geopolitycznych."

Więcej informacji: www.efni.pl

Patronat honorowy

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Komisja Europejska, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Partnerzy strategiczni

MetLife, PKN ORLEN, PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", Grupa Onet.pl, TVP SA

Partner Gali otwarcia

Bank Pekao S.A.

Partnerzy główni

Biznes.pl, BMW Group, Citi Handlowy, Discovery NETWORKS CEEMEA, „Forbes", France 24, Intel, Microsoft, „Newsweek", Orange Polska, „Parkiet", PKP S.A., Silvermedia

Partnerzy wspierający

AMS, „Bloomberg BusinessWeek Polska", „Gazeta Wyborcza", Havas Worldwide, „Liberté!", McCANN Worldgroup, PAP, PGNiG SA, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Starcom MediaVest Group, Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Prywatnych Energetyki, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Partnerzy merytoryczni

Ashoka, Aspen Institute Prague, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej, ECFR, Instytut Spraw Publicznych, POLITYKA INSIGHT, Res Publica Nowa, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact, Światowa Akademia Sztuki i Nauki

Partner logistyczny

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Oficjalny przewoźnik

PLL LOT

Producent wykonawczy

IDFX