Rozpoczęły się prace Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 (KK NSRO)

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) to zapis strategii dla Polski, w tym określenie celów i priorytetów w ramach polityki spójności. W oparciu o NSRO przygotowane zostały programy operacyjne i regionalne programy operacyjne, które są instrumentami realizacji strategii z wykorzystaniem funduszy strukturalnych.

Ciągle trwają prace dotyczące ostatecznego kształtu Programów Operacyjnych (Kapitał Ludzki, Infrastruktura i Środowisko, Innowacyjna Gospodarka oraz Pomoc Techniczna), Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej oraz 16 Regionalnych Programów Operacyjnych, które będą realizowane w Polsce w nowej perspektywie finansowej 2007-2013 w ramach Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia.

„Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia stanowią podstawę do programowania interwencji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności. (…) Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie są dokumentem określającym działania o charakterze rozwojowym, jakie Rząd polski zamierza podjąć w latach 2007-2013 w zakresie promowania trwałego wzrostu gospodarczego, wzrostu konkurencyjności oraz wzrostu zatrudnienia” (NSRO).

Rząd zdecydował się, mimo iż prawo UE tego nie wymaga, na powołanie Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia na lata 2007-2013 (na podstawie ustawy o Radzie Ministrów). Zgodnie z Zarządzeniem nr 6 Ministra Rozwoju Regionalnego do jego zadań należy m.in. zapewnienie zgodności programów operacyjnych ze Strategią Rozwoju Kraju, monitorowanie realizacji NSRO, poziomu wydatków oraz spójności realizowanych działań, zapewnienie prawidłowości funkcjonowania systemów zarządzania i kontroli dla poszczególnych programów operacyjnych.

3 sierpnia 2007 r., odbyło się pierwsze posiedzenie Komitetu Koordynacyjnego. Przyjęty został Regulamin prac Komitetu. Następnie przedstawione zostały informacje na temat procesu negocjacji NSRO 2007–2013 oraz poszczególnych programów operacyjnych. Wynika z nich, że:
a) Komisja Europejska zaakceptowała polskie NSRO na początku maja 2007 r.
b) W okresie grudzień 2006–marzec 2007 do KE przesłane zostały wszystkie Programy Operacyjne.
c) Oficjalną akceptację KE uzyskał już Program Operacyjny Pomoc Techniczna.
d) Prace nad ostatecznym kształtem pozostałych Programów Operacyjnych trwają – Programy Operacyjne są w trakcie wewnątrzkomisyjnych (KE) konsultacji.
e) Monitorowanie stosowania zasady równości przez KE powinno nastąpić na przełomie września i października 2007 r.
f) Należy się spodziewać, że Programy Operacyjne zostaną uruchomione w końcu 2007 r.
Na posiedzeniu Komitetu przekazana została również informacja o okresie kwalifikowalności wydatków w ramach poszczególnych Programów Operacyjnych:
a) okres kwalifikowalności wydatków dla Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki rozpoczął się 12 grudnia 2006 r.
b) okres kwalifikowalności wydatków dla Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna rozpoczął się 22 grudnia 2006 r.
c) okres kwalifikowalności wydatków dla pozostałych Programów Operacyjnych rozpoczął się 1 stycznia 2007 r.

Członkom Komitetu Przedstawione zostały również informacje na temat Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 (został on już zatwierdzony), który wykorzystuje znane już z okresu prognozowania 2004-2006 instrumenty (dostępne w ramach Programu Rozwój Obszarów Wiejskich 2004–2006 oraz Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich). Alokacja Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007–2013 wynosi 17,2 mld euro.

Przekazana została również informacja na temat Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013. Alokacją w ramach tego programu wynosi 869 mln euro.
Przedmiotem dyskusji w ramach Komitetu była linia demarkacyjna pomiędzy programami operacyjnymi Polityki Spójności, Wspólnej Polityki Rolnej oraz Wspólnej Polityki Rybackiej. Linia ta ma wyznaczać granice interwencji, aby zapobiec podwójnemu finansowaniu projektów. Zaproponowane przez MRR kryteria demarkacji, to: wartość (koszt) projektu, typ/lokalizacja projektu oraz beneficjenci projektu. Wyznaczenie linii demarkacyjnych, które Komitet Koordynacyjny musi przyjąć, będzie wiążące dla instytucji wdrażających Programy Operacyjne.

W trakcie dyskusji okazało się, że ponieważ problem dotyczy bardzo wielu kwestii związanych z Programami Operacyjnymi, Komitet zdecydował – po wstępnej dyskusji – by członkowie przygotowali i przesłali swoje uwagi i propozycje do przedstawionych linii demarkacyjnych na piśmie do 10 sierpnia 2007 r.

Członkiem Komitetu Koordynacyjnego NSRO 2007-2013 reprezentującym PKPP Lewiatan jest Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, zastępcą członka KK jest Marzena Chmielewska.