Kompetencje pracowników wzmocnią rozwój motoryzacji

Polski sektor motoryzacyjny w ciągu ostatniej dekady odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną, stając się tym samym drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce. O jego kondycji, szansach i perspektywach dyskutowali uczestnicy II Ogólnopolskiej konferencji „Nowe kompetencje na nowe czasy".

Motoryzacja jest dziś jedną z największych i najszybciej rozbijających się gałęzi polskiej gospodarki. W produkcję pojazdów, przyczep i naczep zaangażowanych jest już ponad 200 tys. osób, a ponad kolejnych 125 tys. pracuje przy produkcji maszyn i urządzeń. Oznacza to, że branża staje się kołem zamachowym naszej gospodarki. Jej coraz bardziej kluczowe znaczenie każe równocześnie bacznie przyglądać się międzynarodowym rynkom i trendom, zwłaszcza tym, które związane są z zagadnieniami mobilności społeczeństwa, a także ekologią - pojazdami nisko i zeroemisyjnymi.

Konieczność sprostania wyzwaniom współczesności i zapewnienia konkurencyjności branży w rywalizacji z zagranicznymi producentami, jasno wskazuje, że nie wystarczy patrzeć na branżę jedynie przez pryzmat pojazdów, ale również kapitału ludzkiego. To właśnie specjaliści są dziś jednym z najważniejszych elementów niezbędnych dla dalszego rozwoju branży. Według raportu „Future work skills 2020" opublikowanego przez Institute for the Future (IFTF) pośród najbardziej pożądanych kompetencji przyszłości znajdują się m.in. kompetencje międzykulturowe, myślenie projektowe, sprawność adaptacyjna interdyscyplinarność, kompetencje cyfrowe, przetwarzanie danych i wnioskowanie Polska motoryzacja nie pozostaje głucha na te sygnały, dlatego coraz bardziej zaawansowane są programy, które mają dostosować system edukacji do potrzeb i oczekiwań biznesu.

Potrzebny jest zzatem ogromny zastrzyk inwestycji w edukację, a pierwszą rzeczą, która jest potrzebna, jest fundamentalne przemyślenie systemu edukacyjnego odchodząc od nauki zawodu do rozwoju portfolio zdolności i kwalifikacji. Modelowym przykładami takiej kooperacji są Górnośląskie Centrum Edukacyjne w Gliwicach oraz łódzkie Technikum Automatyzacji i Robotyki. Obie te placówki postawiły na tzw. kształcenie dualne tworząc m.in klasy patronackie czy też przenosząc cześć praktycznej nauki zawodu z sal i warsztatów szkolnych do współpracujących z nimi zakładów pracy. Podobne rozwiązania wspierają pracodawcy zrzeszeni we Wschodnim Sojuszu Motoryzacyjnym.

Zdaniem Henryka Michalika, Przewodniczącego Prezydium Sektorowej Rady ds. Kompetencji Motoryzacja - za jeden z większych sukcesów Rady trzeba uznać opracowanie propozycji 10 kwalifikacji rynkowych dla branży. Ich przygotowanie poprzedzone było licznymi konsultacjami i spotkaniami z przedstawicielami producentów jak i sektora edukacyjnego oraz administracją państwową. Pozwoliło to Radzie na zebranie wiedzy o potrzebach edukacyjnych, identyfikację luk kompetencyjnych.

Jednak nawet najlepsze rozwiązania teoretyczne nie poprawią sytuacji na rynku pracy bez ścisłej współpracy biznesu z sektorem edukacji. Kolejnym zatem priorytetem Rady jest stworzenie możliwości stałego dokształcania się pracowników w ramach edukacji formalnej, ale także poprzez edukację nieformalną czy też wewnętrzne programy szkoleniowe lub mentoringowe. Krzysztof Świerk, Dyrektor Zespołu Szkół Rolniczych CKP w Kaczkach Średnich podkreślił, że niezbędne jest połączenie szerokiego grona ekspertów z różnych firm i organizacji, którzy wspólnym działaniem będą w stanie skutecznie wspierać rynek poprzez wskazywanie kompetencji i kwalifikacji niezbędnych do dalszego rozwoju branży.

Wojciech Stęchły, ekspert w Instytucie Badań Edukacyjnych, podkreślił z kolei rolę doszkalania pracowników oraz zdobywania wiedzy przez cały czas trwania kariery zawodowej. Dodał, że w tym kontekście najważniejszą kompetencją przyszłości jest umiejętność uczenia się i zdobywania dodatkowej wiedzy przez pracowników.

Reprezentujący administrację państwową Artur Kowalski z Ministerstwa Edukacji Narodowej dodał, że zmiany w edukacji wprowadzone od 1-go września umożliwiły szkołom na wprowadzenie nauczania dodatkowych umiejętności zawodowych. Podkreślił przy tym znaczenie praktyk zawodowych w edukacji. „Na dobrą edukację składają się dwa czynniki: kwalifikacje oraz umiejętności. O ile za zdobycie tych pierwszych pełna odpowiedzialność bierze szkoła to drugi element wymaga współpracy edukacji z biznesem." - powiedział.

Zidentyfikowane w pracach Rady luki kompetencyjne a także przykłady dobrych praktyk edukacyjnych bedą miały znaczący wpływ na realizowany przez ekspertów Uniwersytetu Jagiellońskiego (przy współpracy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości) Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego. Badanie to zostanie zrealizowane w przyszłym roku, a jego rezultaty pozwolą stworzyć pełny obraz rynku pracy w sektorze motoryzacyjnym.