EFNI 2019: Etyczny wymiar sztucznej inteligencji

Dyskusję z udziałem Wandy Buk - podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Michała Boniego - wykładowcy SWPS, Aleksandry Przegalińskiej-Skierkowskiej - adiunkt z Akademii Leona Koźmińskiego i Witolda Drożdża - członka zarządu Orange Polska, partnera panelu, otworzyło nagranie wystąpienia Jamie'ego Bartletta, byłego szefa Centre for the Analysis of Social Media at Demos. Moderatorem był Jarosław Kuźniar z Onet.pl.


Trudno mówić o budowaniu etycznej sztucznej inteligencji, skoro w naszym realnym świecie brak zgody co do wspólnych etycznych zasad - stwierdził Bartlett.

Czy sztuczna inteligencja może mieć duszę? - zastanawiał się Kuźniar. W odpowiedzi Aleksandra Przegalińska-Skierkowska przywołała popularną dziś koncepcję osobliwości, w myśl której wkrótce dojdzie do mariażu inteligentnej technologii z biologią człowieka. A wtedy - kto wie?

Ważniejsze jednak dla dyskutantów okazało się inne pytanie: skąd bierze się potrzeba tworzenia etycznej SI? Wanda Buk upatruje przyczyny w tym, że nie nadążamy za rozwojem technologii. W rezultacie kultura dostosowuje się do technologii, a nie na odwrót. Pytanie o skutki działania inteligentnych technologii powinno się więc pojawiać na początku jej tworzenia, już na etapie projektowania, a nie na końcu - zgodzili się rozmówcy.

Tym bardziej że rozwój technologii nie zwolni. Najlepszym dowodem - argumentował Drożdż - są budżety wielkich firm technologicznych, często większe niż budżety bogatych i rozwiniętych państw.

Potrzeba konsensusu co do zasad etycznych wpisanych w SI. I ten konsensus powinien być globalny, ponadpaństwowy, inaczej pozabijamy się nawzajem - zaznaczył Boni, wywołując kwestię standardów prawnych. Jakich potrzebujemy regulacji: twardych przepisów wprowadzanych przez państwo czy miękkich kodeksów postępowania, uwzględniających prawo do debaty? Buk orędowała za pierwszym, Boni był rzecznikiem drugiej strategii. Wszyscy jednak przyznali, że wspólny kod etyczny SI powinien opierać się na prawach człowieka.

Partnerem merytorycznym debaty był ośrodek Przetwarzania Informacji - Państwowy Instytut Badawczy, wydawca portalu sztucznainteligencja.org.pl

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image