Analogowe symulacje marsjańskie - nauka czy już biznes?
2017-09-28
Dynamiczny rozwój marsjańskich symulacji analogowych to świetna okazja do zacieśniania współpracy pomiędzy nauką a biznesem, przekonują przedstawiciele fundacji EXORiON. Według inicjatorów pierwszej w pełni polskiej misji analogowej, działy R&D na skutek udziału w misjach mogą się spodziewać wzrostu wydajności swoich technologii nawet o 10 procent.
Prysznic zużywający jedynie pół litra wody na jedno użycie, pierwszy polski kombinezon do symulacji marsjańskich, holter do monitorowania aktywności serca w przestrzeni kosmicznej, łaziki z Politechniki Warszawskiej i maska gazowa - to tylko niektóre polskie wynalazki, które zostały poddane próbie podczas pierwszej w pełni polskiej analogowej misji marsjańskiej EXO 17 w ośrodku badawczym Mars Desert Research Station w stanie Utah.
Jak wyjaśniali podczas swojej prezentacji przedstawiciele fundacji EXORiON (Jędrzej Górski, Jakub Falaciński i Krzysztof Jędrzejak) testy sprzętu przeprowadzane podczas misji analogowych to między innymi znakomita okazja do zacieśniania współpracy pomiędzy nauką, a biznesem, choć siłą napędową eksperymentów są zazwyczaj naukowcy, jak podkreśla inżynier kosmiczny, Jędrzej Górski. Testy stanowią również świetną okazję rozwojową dla działów R&D. Ekspozycja rozwiązań technologicznych na ekstremalne warunki panujące podczas tego typu misji pomaga wykryć niewidoczne w innych okolicznościach obszary optymalizacji i pozwala na zwiększenie ich wydajności o nawet 10 procent.
Podsumowując: udział firm w eksperymentach analogowych to realne oszczędności. Następna polska misja w Utah planowana jest na 2019 rok.
****
Europejskie Forum Nowych Idei to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 27-29 września w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest „Globalizm, bilateralizm, patriotyzm gospodarczy? Wyzwania dla społeczeństw i biznesu".
Więcej informacji: www.efni.pl
Patronat honorowy Parlament Europejski
Partnerzy instytucjonalni Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Rada Dialogu Społecznego, Polsko-Japoński Komitet Gospodarczy
Partnerzy Strategiczni MetLife, Citi Handlowy
Partnerzy główni IKEA, Invest in Pomerania, KPMG, TESCO, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Grupa Ergis, Miasto Gdańsk, Orange, Siemens, T-Mobile, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych LEWIATAN, Samorząd Województwa Pomorskiego, Google, Family Business Network
Strategiczni partnerzy medialni TVN24 BIS, Gazeta Wyborcza, Grupa Onet.pl
Główni partnerzy medialni EURACTIV, Forbes, Newsweek, TOK FM
Wspierający partnerzy medialni AMS, Business Insider Polska, Dziennik Gazeta Prawna, INNPoland, Parkiet, Publicon, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Radio Zet, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal.
Partnerzy merytoryczni Centrum Stosunków Międzynarodowych, Polityka Insight, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact
Partnerzy logistyczno-
technologiczni BMW, Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Dell
Producent wykonawczy IDFX
Dodatkowe informacje:
Milena Malinowska
mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl
Tel. +48 512 825 998