Inicjatywa rządowa Paperless-cashless - szansa na depapieryzację gospodarki

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło walkę z przepisami utrudniającymi przedsiębiorcom posługiwanie się „cyfrowymi" formami komunikacji oraz bezgotówkowymi formami płatności. Obecnie trwa przegląd przepisów, które wprost lub pośrednio zmuszają do wykorzystania papierowej wersji dokumentów.

Informacje na temat takich przepisów oraz propozycje procedur prosimy przesyłać na adres mpiech@konfederacjalewiatan.pl do 18 lipca br.

Jednocześnie prowadzony jest przegląd procedur administracyjnych, które mogłyby zostać przeprowadzone z wykorzystaniem portalu www.biznes.gov.pl/przedsiebiorcy/ Propozycje procedur można zgłaszać na stronie http://portalbiznes.badanie.net/ do 15 lipca br.

  

Proponowane cele deregulacyjne inicjatywy paperless-cashless :

 

1.       Wprowadzenie w obrocie gospodarczym domyślnej formy elektronicznej dokumentu.

2.       Zwiększenie uprawnień operatorów telekomunikacyjnych i internetowych w zakresie pozyskiwania kontaktów elektronicznych i uproszczenie obowiązkach informacyjnych wobec klientów z jednoczesnym zachowaniem obowiązków ochrony danych osobowych oraz obowiązkiem informowania o zakończeniu umowy/promocji przez upływem okresu wypowiedzenia.

3.       Wprowadzenie faktur elektronicznych do powszechnego obrotu gospodarczego w Polsce, począwszy  od sektora publicznego przez usługi powszechne  skończywszy na B2B.

4.       Wprowadzenie ułatwień dla startupów w postaci „firmy na próbę".

5.       Wprowadzanie nowych modeli płatności.

6.       Umocowanie w przepisach prawa gospodarczego i handlu elektronicznego instrumentów ADR/ODR.

7.       Odstąpienie od obowiązku informowania o plikach cookies (w formie pop-up).

8.       Zniesienie obowiązku informacyjnego dla przedsiębiorców przekazywania danych do danego Rejestru Działalności Regulowanej w przypadku zmiany we wpisie w CE/DG/KRS.

9.       Pobudzenie wykorzystania usług e-administracji przez przedsiębiorców poprzez wprowadzenie obniżonych opłat skarbowych za skorzystanie usług w formie elektronicznej (np. 30, 50,70, 100%).

10.   Wyeliminowanie barier związanych z elektroniczną archiwizacją dokumentacji.

11.   Wprowadzenie obowiązku modelowania BPMN procedur administracyjnych w ramach OSR. Wprowadzenie formy oświadczeń elektronicznych.

12.   Wprowadzenie oświadczeń i zaświadczeń elektronicznych do zamówień publicznych.

13.   Ulga podatkowa na nabycie nowych technologii.

14.   Zaświadczenie ogólne z CEIDG.

15.   Unormowanie funkcjonowania paragonów elektronicznych.

16.   Wprowadzenie płatności bezgotówkowych do urzędów.