Jak przybliżyć Unię Europejską obywatelom?

W ramach tegorocznej edycji Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) odbyła się pierwsza część Forum Europejskich Publicystów z udziałem polskich i zagranicznych przedstawicieli wiodących mediów w Europie (m.in. Financial Times, Le Monde, Der Spiegel). Dziennikarze debatowali nad rolą mediów w komunikowaniu Unii Europejskiej, by przybliżyć tematykę europejską obywatelom.

„Prawdziwie zjednoczona Europa nie powstanie bez obywateli świadomych swej europejskiej tożsamości" - twierdzi Henryka Bochniarz (prezydent Konfederacji Lewiatan). Refleksja ta skłania do zastanowienia się, czy opiniotwórcze media powinny wspierać integrację europejskiej opinii publicznej? Odpowiedzi szukali uczestnicy Forum Europejskich Publicystów.

Pełniący funkcję moderatora dyskusji Roman Imielski z Gazety Wyborczej", będącej partnerem wydarzenia, stwierdził że jednym z najważniejszych sukcesów Polski jest bycie częścią Unii Europejskiej. Zwrócił także uwagę na istotę przybliżenia czytelnikom różnych punktów widzenia w różnych krajach.

Teresa Kuchler (Svenska Dagbladet) podkreśliła konieczność zachowania niezależności dziennikarskiej w relacjonowaniu spraw europejskich. Wtórowała jej Ina Strazdina (Latvijas Avize), która zwróciła również uwagę, że osobiste doświadczenia są dobrą płaszczyzną do przybliżenia Europy obywatelom.

Marco Bardazzi (La Stampa) stwierdził, że media za bardzo opisują Europę z punktu widzenia Brukseli i europejskich instytucji, a korzystniejszym rozwiązaniem byłoby przybliżenie codziennego życia Europejczyków. Jego zdaniem lepiej byłoby mówić o tzw. „smart Europe" - „Potrzebujemy mądrego dziennikarstwa, żeby opisywać Europę i wyjaśnić jej obywatelom dlaczego warto być Europejczykiem" - powiedział Bardazzi.

Natomiast Grzegorz Siemionczyk (Gazeta Giełdy i Inwestorów Parkiet) zwrócił uwagę, że media powinny w większym stopniu informować o rezultatach polityki europejskiej, efektach dyrektyw, zamiast wyjaśniać powody członkostwa we Wspólnocie Europejskiej.

Druga część Forum Europejskich Publicystów odbędzie się jutro (3 października) w Sopocie.

GALERIA ZDJĘĆ Z EFNI 

 

****

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."

Więcej informacji: www.efni.pl

 

Patronat honorowy                            Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy, Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Instytut Lecha Wałęsy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Samorząd Województwa Pomorskiego

Partnerzy strategiczni                      PKN ORLEN S.A., PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", TVP SA,

Partner Gali Otwarcia                       Bank Pekao S.A.

Partnerzy główni                                ArcelorMittal Poland, Biznes.pl, „Bloomberg Businessweek Polska", Citi Handlowy, EKES Grupa Pracodawców, „Forbes", Fortum, Google, Grupa Adamed, Havas Worldwide, KPMG, „Newsweek", Onet, PKP Intercity, Samsung Electronics Polska, Wardyński i Wspólnicy

Partnerzy wspierający                      AMS, „Gazeta Giełdy Parkiet", MetLife, Microsoft, MSL Group, Orange Polska, Polpharma, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Radio TOK FM, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Główny partner merytoryczny        THINKTANK

Partnerzy merytoryczni                    BIAC/OECD, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA, ECFR, „LIBERTÉ!", POLITYKA INSIGHT, UN Global Compact

Partnerzy logistyczni                         Dell, Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Oficjalny przewoźnik                         PLL LOT SA

Producent wykonawczy                    IDFX

 

 

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Zbigniew Maciąg, zmaciag@konfederacjalewiatan.info, tel.: 604 589 080
Magdalena Słodownik
, mslodownik@konfederacjalewiatan.info, tel.: 660 426 009