Big data - szansa dla społeczeństwa czy spisek gigantów?

Współcześnie generowane dane i nowoczesna analityka otwierają przed człowiekiem wielkie możliwości, a Internet i media społecznościowe to największa siła demokratyczna w obecnym świecie. Technologia cyfrowa daje dzisiaj ogromną władzę, a ponadto demokratyzuje dostęp do informacji - powiedziała Amy Gershkoff, dyrektor ds. badań i analiz zachowań konsumenckich eBay z USA w swoim wystąpieniu na otwarcie dyskusji panelowej.

Uczestnicy panelu prowadzonego przez Wojciecha Borowskiego, prezesa McCANN Worldgroup, przewodniczącego Rady Nadzorczej SKM SAR podjęli próbę określenia biznesowych korzyści i społecznych zagrożeń z wykorzystywania Big Data. Zastanawiali się jaki model regulacji przyjąć wobec tego zagadnienia, a także dlaczego w czasach Big Data zasada 80/20 przestaje mieć rację bytu.

Maciej Ślusarek, adwokat, wspólnik firmy prawniczej LSW Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy zauważył, że kluczem dla zrozumienia tematu prywatności w dobie Big Data jest zagadnienie anonimowości. Dane używane w systemach Big Data są zanonimizowane, niemniej połączenie ich z danymi niezanonimizowanymi pozwala niezwykle szybko na identyfikację osób, których dane anonimowe dotyczą. Jego zdaniem obecnie ani Europa, ani Ameryka nie mają dobrego pomysłu, jak chronić prywatność i wartości, które ona ze sobą niesie. Musimy na nowo zdefiniować możliwy zakres udzielanej zgody na ingerencję w prywatność, gdyż konsumenci nie mają dostatecznej świadomości tego, jakie skutki mogą rodzić ich działania. Zwrócił także uwagę, że potencjalnie możliwa jest sytuacja, w której poprzez personalizację komunikaty trafiające do konsumentów, czytelników, wyborców zagrożą szerokiemu dostępowi do informacji, co może rodzić ogromne zagrożenia społeczne.

Agnieszka Kosik, prezes Mediacom zwróciła uwagę, że sami powinniśmy zastanawiać się nad tym, jaki rodzaj danych sami udostępniamy w Internecie, powinniśmy być odpowiedzialnymi konsumentami usług Internetowych. Jej zdaniem Big Data to wielkie źródło informacji, ale to dane opisujące przeszłość, ale nie dające oczywistych odpowiedzi na zjawiska przyszłe.

Igor Ostrowski, przewodniczący Rady ds. Cyfryzacji przy MAiC, partner w firmie prawniczej Dentons podkreślił, że aby w Polsce powstał sektor gospodarki powiązany z przetwarzaniem dużych zbiorów danych konieczne jest stworzenie infrastruktury, oraz zapewnienie kompetencji, czego aktualnie brakuje. Jako społeczność globalna powinniśmy stworzyć nowe zasady chroniące prywatność, opierające się bardziej na rozwiązaniach logicznych, a nie geograficznych, bo taka jest natura usług Internetowych. To jest ogromnym wyzwaniem dla regulatorów. Jego zdaniem osiągniemy konieczne w tym zakresie porozumienie, w związku z czym nie powinniśmy się obawiać o powstanie wielkiego brata.

Amy Gershkoff z eBay podkreśliła pozytywy, jakie płyną z szerokiego, demokratycznego dostępu do informacji. Jako przykład podała publiczny dostęp dla wszystkich użytkowników Internetu do szczegółowych danych na temat produktów oferowanych klientom przez firmy. Stwierdziła, że Big Data to głównie dane, a od ludzkich umiejętności zależy, jak twórczo zostaną one wykorzystane.

Partnerem panelu było Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.

Galeria zdjęć z EFNI 2014

 

****

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."

Więcej informacji: www.efni.pl

 

Patronat honorowy                            Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy, Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni                 Instytut Lecha Wałęsy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Samorząd Województwa Pomorskiego

Partnerzy strategiczni                      PKN ORLEN S.A., PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", TVP SA,

Partner Gali Otwarcia                       Bank Pekao S.A.

Partnerzy główni                                ArcelorMittal Poland, Biznes.pl, „Bloomberg Businessweek Polska", Citi Handlowy, EKES Grupa Pracodawców, „Forbes", Fortum, Google, Grupa Adamed, Havas Worldwide, KPMG, „Newsweek", Onet, PKP Intercity, Samsung Electronics Polska, Wardyński i Wspólnicy

Partnerzy wspierający                      AMS, „Gazeta Giełdy Parkiet", MetLife, Microsoft, MSL Group, Orange Polska, Polpharma, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Radio TOK FM, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Główny partner merytoryczny        THINKTANK

Partnerzy merytoryczni                    BIAC/OECD, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA, ECFR, „LIBERTÉ!", POLITYKA INSIGHT, UN Global Compact

Partnerzy logistyczni                         Dell, Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Oficjalny przewoźnik                         PLL LOT SA

Producent wykonawczy                    IDFX

 

 

  

KONTAKT DLA MEDIÓW:

Zbigniew Maciąg, zmaciag@konfederacjalewiatan.info, tel.: 604 589 080
Magdalena Słodownik
, mslodownik@konfederacjalewiatan.info, tel.: 660 426 009