Inspiracje ludzi biznesu na EFNI

Ludzie, którzy kształtują polską gospodarkę

Trzeci dzień Europejskiego Forum Nowych Idei rozpoczął się od wyjątkowego spotkania z czołowymi polskimi przedsiębiorcami, autorami śmiałych pomysłów i biznesowych sukcesów. Dzięki otwartej formule dyskusji każdy z uczestników mógł zadać własne pytanie i zdobyć wgląd w funkcjonowanie najlepszych polskich firm. Poniżej prezentujemy Państwu najbardziej inspirujące fragmenty wypowiedzi zaproszonych gości.


Maciej Adamkiewicz, prezes zarządu, Grupa Adamed

- Ja myślę, że biznes jest bardzo podobny do medycyny. Tak samo zarządza się szpitalem jak biznesem. Jest to zarządzanie procesowe. Zarządzania uczyłem się najpierw w harcerstwie, później w szpitalu. Gdy przyszedłem w końcu do firmy okazało się, że muszę rozwiązywać dokładnie te same problemu, problemy ludzkie.

Mateusz Marmołowski, założyciel, CTAdventure

- Aby poszerzać granice, rozwinąć naukę, potrzebne są nam interdyscyplinarne zespoły naukowców. Żeby je mieć, musimy kłaść nacisk na naukę przedmiotów ścisłych.

- W USA najbardziej zaskoczyła mnie umiejętność sprzedaży rozwiązań, które jeszcze nie istnieją. W takim procesie ważne jest zbieranie wymagań od zainteresowanych firm i na tej podstawie tworzenie produktów. My właśnie takie podejście staramy się przyjąć u nas.

- W Polsce mamy często doskonałych specjalistów, jednak nie potrafimy działać zespołowo. Od amerykańskich przedsiębiorców zdecydowanie możemy się nauczyć łatwości prezentacji i zarządzania ludźmi.

Marek Trojanowicz, założyciel, CTAdventure

- System edukacji jest obecnie zbyt mało elastyczny, zbyt wolno adaptuje się do możliwości, jakie daje technologia.

- Wiele powstających obecnie firm ma już na starcie duże zadęcie. Należy wyjść z zachłyśnięcia się start-upami. Firmy powstawały wcześniej i nic tak naprawdę się dziś nie zmieniło.

Marcin Ochnik, założyciel i właściciel, Ochnik

- Firmy, które aktywnie kształtują własną kulturę organizacyjną, osiągają lepsze rezultaty.

- Jednym z czynników kształtowania kultury organizacyjnej jest bycie autentycznym. Trzeba przestrzegać wartości, którymi chcemy się kierować. Nawet jeżeli z jakiegoś powodu postąpimy wbrew nim, będziemy musieli wyjaśnić sytuację i przeprosić naszych pracowników. Konieczne jest słuchanie pracowników, gdy chodzi o innowacje i poprawę procesów, które działają w firmie. Jednym z naszych głównych celów jest to, żeby chciało się nam przychodzić do pracy. To przekłada się na sukces firmy.

Solange Olszewska, założycielka i współwłaścicielka, Solaris Bus & Coach S.A.

- Gdy rozpoczynaliśmy prowadzenie firmy, byli już wielcy zagraniczni producenci, ale w ogóle nie byli zainteresowani Polską. Widzieli szanse rozwoju rynku w Rosji, ale nie u nas. W tamtym czasie Polska nie miała ani jednego autobusu niskopodłogowego. Naszym zdaniem to właśnie było naszą szansą.

Adam Rozwadowski, założyciel, właściciel, prezes zarząd, Enel-Med S.A.

- Służbą zdrowia nie powinni zarządzać tylko lekarze. Zaczęliśmy od stomatologii, bo mieliśmy złe własne złe doświadczenia właśnie ze stomatologią. Nie znaczy to, że trzeba budować browar, jak chce się napić piwa. Ale takie podejście może zadziałać. Budowaliśmy firmę, która miała oferować obsługę na poziomie, na jakim sami byśmy chcieli być obsługiwani.

Piotr Voelkel, inżynier, przedsiębiorca, właściciel Grupy Vox

- Estetyka jest w nas. Otaczamy się brzydkimi przedmiotami, bo przywykliśmy do tego, że dookoła nas jest brzydko. Wszystko, czym się posługujemy i co nas otacza, jest zaprojektowane. Jednak 90% z tych rzecz jest zaprojektowanych przez osoby nie wykształcone w tym zakresie. Nie produkują ich projektanci. Projekty powinny być przemyślane.

Kazimierz Wierzbicki, założyciel i współwłaściciel, Trefl

- Tworzymy z myślą o dzieciach i rodzicach. Chcemy, by nasze zabawki były ciekawe i bezpieczne, by dostarczały pomysłów na poznanie świata, kształtowanie pozytywnych postaw oraz wspólne spędzanie czasu.

- Trzeba pielęgnować tradycję, bo jest bardzo ważna. My się staramy łączyć tradycję gier planszowych, również z nowoczesną technologią. Chcemy tym samym zmusić dzieci by oderwały się od gier komputerowych.

Gospodarzami spotkania byli: Teresa Kamińska, prezes Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, oraz Roman Młodkowski, dziennikarz, manager mediów i niezależny konsultant.

Partnerem wydarzenia była Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE).

Więcej informacji na www.efni.pl i w mediach społecznościowych.

Fotogaleria

 

***

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbędzie się w dniach 30.09- 1-2.10.2015 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa i świat wobec rosnących nierówności społecznych, radykalizmów i zagrożeń geopolitycznych."

Więcej informacji: www.efni.pl

Patronat honorowy

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni

Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Komisja Europejska, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju

Partnerzy strategiczni

MetLife, PKN ORLEN, PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", Grupa Onet.pl, TVP SA

Partner Gali otwarcia

Bank Pekao S.A.

Partnerzy główni

Biznes.pl, BMW Group, Citi Handlowy, Discovery NETWORKS CEEMEA, „Forbes", France 24, Intel, Microsoft, „Newsweek", Orange Polska, „Parkiet", PKP S.A., Silvermedia

Partnerzy wspierający

AMS, „Bloomberg BusinessWeek Polska", „Gazeta Wyborcza", Havas Worldwide, „Liberté!", McCANN Worldgroup, PAP, PGNiG SA, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Starcom MediaVest Group, Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Prywatnych Energetyki, Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan

Partnerzy merytoryczni

Ashoka, Aspen Institute Prague, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej, ECFR, Instytut Spraw Publicznych, POLITYKA INSIGHT, Res Publica Nowa, THINKTANK, Global Compact w Polsce - Inicjatywa Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact, Światowa Akademia Sztuki i Nauki

Partner logistyczny

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Oficjalny przewoźnik

PLL LOT

Producent wykonawczy

IDFX