Ocena raportu dot. przeglądu funkcjonowania systemu emerytalnego
2013-08-27
Stanowisko Konfederacji Lewiatana temat Raportu Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów z przeglądu funkcjonowania systemu emerytalnego pt. „Bezpieczeństwo dzięki zrównoważeniu" z dnia 26 czerwca 2013 r.
WSTĘP
Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych[1] Rada Ministrów została zobowiązana do dokonywania przeglądu funkcjonowania systemu emerytalnego i przedkładania Sejmowi informacji o skutkach obowiązywania ww. ustawy wraz z propozycjami zmian, nie rzadziej niż co 3 lata. Pierwszego przeglądu Rada Ministrów ma obowiązek dokonać, nie później niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
Raport Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwa Finansów z przeglądu funkcjonowania systemu emerytalnego pt. „Bezpieczeństwo dzięki zrównoważeniu" z dnia 26 czerwca 2013 r. (zwany dalej Raportem) jest więc wykonaniem delegacji określonej w ww. art. 32 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych.
Przegląd funkcjonowania systemu emerytalnego, zgodnie z pismem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 stycznia 2013 r. miał objąć swoim zakresem:
1) poziom składki na ubezpieczenie emerytalne przekazywane do OFE lub ewidencjonowanej na subkoncie oraz ich wpływu na deficyt finansów publicznych i dług publiczny;
2) zmiany w funkcjonowaniu OFE w zakresie: poziomu opłat i kosztów obciążających członków funduszy, polityki inwestycyjnej OFE, kryteriów efektywności, adekwatności kapitałowej, wpływu OFE na funkcjonowanie gospodarki, w tym GPW w Warszawie i na prywatyzację;
3) wypłaty emerytur ze środków gromadzonych w OFE;
4) funkcjonowanie IKE i IKZE.
W pracach nad przeglądem udział wzięły takie instytucje jak: Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Skarbu Państwa, KNF, NBP, ZUS. Koordynatorem całego przeglądu było Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Opinia Lewiatana została podzielona na dwie części. W pierwszej, dokonuje się oceny Raportu jako Oceny Skutków Regulacji ex post, w drugiej zaś dokonuje się już oceny właściwej Raportu, diagnozy i rekomendacji w nim zawartych.
[1] Dz.U. z 2011 r. Nr 75, poz. 398, z późn. Zm.