Powinien szybko powstać nadzór makroostrożnościowy
2011-08-18
Należy wzmocnić stabilność polskiego systemu finansowego przez wprowadzenie nadzoru makroostrożnościowego - uważa PKPP Lewiatan. To jedna z 25 rekomendacji, przygotowanych przez organizację pracodawców, które mają uchronić polską gospodarkę przed silnym spowolnieniem.
„W Polsce nie ma instytucji, której zadaniem byłaby identyfikacja i ocena ryzyk systemowych oraz która mogłaby wydawać, z mocą sprawczą, ostrzeżenia i zalecenia pozwalające skutecznie zarządzać ryzykami makroekonomicznymi. Zadaniem nadzoru makroostrożnościowego, podobnie jak Rady ds. Ryzyka Systemowego, która działa w Unii Europejskiej od początku 2011 r., powinno być:a) przygotowanie pakietu wskaźników i danych makroekonomicznych, które stanowiłyby wyjściowe narzędzie monitorowania ryzyk systemowych w polskiej gospodarce (wykorzystanie do budowy tego pakietu zestawu wskaźników przygotowanych przez unijną Radę ds. Ryzyka Systemowego),
b) monitorowanie i ocena ryzyk systemowych pojawiających się w polskiej gospodarce,
c) wydawanie ostrzeżeń związanych z wpływem tych ryzyk na sektor finansowy oraz na sferę realną gospodarki,
d) wydawanie zaleceń dotyczących działań, które powinny być podjęte przez różne instytucje państwowe, aby ograniczyć ryzyko zakłóceń w polskim systemie finansowym
i w sferze realnej polskiej gospodarki,
e) współpraca z Radą ds. Ryzyka Systemowego w UE.
Aby nadzór makroostrożnościowy był skuteczny, należy nadać mu ustawowe kompetencje. PKPP Lewiatan uważa, że rząd, w tym przede wszystkim Ministerstwo Finansów, powinien wspólnie z NBP i Komisją Nadzoru Finansowego, wraz ze środowiskiem biznesowym reprezentowanym przez organizacje pracodawców jak najszybciej przygotować regulacje konstytuujące nadzór makroostrożnościowy w Polsce" - mówi dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Od 1 stycznia 2011 r. na poziomie unijnym działa Rada ds. Ryzyka Systemowego, na czele której stoi szef Europejskiego Banku Centralnego, a której zadaniem jest analiza ryzyka makroekonomicznego. Powołanie podobnej instytucji w Polsce, z kluczową rolą w niej NBP, jest ważne, bowiem nikt u nas dzisiaj nie prowadzi nadzoru makroostrożnościowego. W jakiejś mierze funkcję tę pełni Rada Polityki Pieniężnej, ale koncentruje się ona z ustawowego obowiązku, na analizie ryzyka związanego z inflacją. Celem nowej „instytucji" byłoby natomiast monitorowanie wszystkich zagrożeń makroekonomicznych.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan