Parlament Europejski odrzucił postulaty biznesu

Na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego w dniu 15 grudnia odbyło się głosowanie Sprawozdania w sprawie przeglądu planu działania na rzecz racjonalizacji zużycia energii przygotowanego przez Posła Bendt'a Bendtsen'a.

PKPP Lewiatan apelowała do polskich eurodeputowanych o odrzucenie zapisów mówiących o wprowadzeniu obligatoryjnego celu poprawy efektywności energetycznej oraz rezygnacji z wysoce energochłonnych środków transportu, takich jak ciężarówki i samochody. Jednocześnie prosiliśmy o poparcie postulatów o dokonanie rewizji dyrektywy promującej kogenerację (skojarzoną produkcję energii i ciepła).

Niestety Parlament Europejski przyjął sprawozdanie posła Bendtsen'a wraz z zapisami, o odrzucenie których postulował zarówno polski jak i europejski biznes.
Zdaniem PKPP Lewiatan wprowadzenie obligatoryjnego celu poprawy efektywności energetycznej, wiąże się z koniecznością ustalenia wiarygodnych metod i narzędzi pomiaru efektywności energetycznej. Jest to zadanie w praktyce bardzo trudne i kosztowne. Kolejną trudnością, techniczną jak i polityczną, związaną z wdrożeniem wiążącego celu w zakresie efektywności energetycznej jest ustalenie linii bazowej (business-as-usal), która będzie punktem wyjścia dla dokonywania pomiarów poprawy efektywności energetycznej. Mamy obawy, że złożoność powyższych kwestii uniemożliwi stworzenie prostego i transparentnego systemu mierzenia i monitorowania poprawy efektywności energetycznej na skalę europejską.
PKPP Lewiatan oraz BusinessEurope popierają stworzenie bardziej zrównoważonego, efektywnego i bezpiecznego modelu transportu w Europie, jako korzystnego rozwiązania dla obywateli oraz przedsiębiorstw. W celu stworzenia polityki transportowej odpowiadającej na powyższe potrzeby, Komisja Europejska powinna bardzo ściśle współpracować z firmami, aby nie naruszyć konkurencyjności europejskiego sektora transportowego, który operuje na globalnym bardzo dynamicznym i wrażliwym rynku. Uważamy, że Komisja powinna wyjść z założenia, że różne gałęzie transportu są ze sobą komplementarne i skoncentrowane na poprawę efektywności transportu jako całości. Dlatego też, nie możemy zgodzić się na wyeliminowanie jakiejkolwiek modułu transportu, w tym drogowego, który stanowi ważny element europejskiego transportu.

Transport odgrywa kluczową rolę w budowaniu mobilnego i zarazem zintegrowanego społeczeństwa we Wspólnocie. Według BusinessEurope transport:
- generuje 10% europejskiego PKB;
- to ponad milion miejsc pracy we Unii Europejskiej;
- 30% PKB generowanego przez przemysł i rolnictwo pochodzi z transportu;
- 70% PKB generowanego przez usługi pochodzi z transportu.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan