Złoty Spinacz dla kampanii Zmień kraj. Idź na wybory
2008-11-28
27 listopada br. odbyła się gala Złotych Spinaczy, najważniejszego polskiego konkursu w branży Public Relations. Decyzją jury Złoty Spinacz w kategorii kampania społeczna przypadł Koalicji 21 października, która w ubiegłym roku zorganizowała kampanię profrekwencyjną pn. Zmień kraj. Idź na wybory.
Inicjatorami Koalicji 21 października były PKPP Lewiatan, Fundacja Batorego, Fundacja FOR i Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR.Zorganizowana przez koalicję kampania społeczna pn. Zmień kraj. Idź na wybory miała ważny cel społeczny – maksymalne zwiększenie frekwencji wyborczej, która w poprzednich wyborach parlamentarnych wyniosła zaledwie 40%. Kampania została zaadresowana do ludzi młodych, wśród których odsetek głosujących był najniższy.
Dzięki działaniom PR udało się zaangażować w nią media, które bezpłatnie wyemitowały reklamy za ponad 2,5 mln złotych. Niezależnie od tego w całej Polsce odbyły się liczne eventy, w tym prawybory uczniowskie i studenckie.
W efekcie kampania okazała się sukcesem bez precedensu! Według Polskiego Generalnego Studium Wyborczego 2007 716 tys. wyborców zadeklarowało, że to ta kampania przekonała ich do udziału w wyborach. Kolejne ponad 2,5 miliona osób przyznało, że kampania zachęciła ich do głosowania. Frekwencja wyborcza w wyborach parlamentarnych 21 października 2007 r. sięgnęła 54%.
Aktywnymi uczestnikami koalicji były także:
• Centrum Edukacji Obywatelskiej
• Forum Inicjatyw Pozarządowych
• Fundacja Projekt: Polska
• Fundacja dla Wolności
• Instytut Spraw Publicznych
• Parlament Studentów RP
• Masz Głos, Masz Wybór
• Stowarzyszenia Szkoła Liderów
• Związek Firm Public Relations.
W sumie w kampanię zaangażowało się 150 organizacji pozarządowych z całej Polski.