Seminarium nt kształcenia zawodowego w Niemczech

Seminarium zostało zorganizowane we współpracy PKPP Lewiatan i Akademii Zarządzania w Saksońskim Związku Pracodawców. Podczas prezentacji oraz dyskusji bardzo szczegółowo przedstawiono dualny system kształcenia zawodowego obowiązujący w Niemczech – jego założenia, strukturę oraz sposób finansowania.

Prelegenci-praktycy: ze strony biznesu – Dr Ralf Hübner; ze strony szkolnictwa – Dr Rainer Helmig, przedstawili istotne zalety systemu z punktu widzenia niemieckich pracodawców, takie jak:

• współodpowiedzialność i współdecydowanie przedsiębiorstw za kształcenie zawodowe
• obowiązek współdziałania i zasada solidarności (możliwa edukacja na własne potrzeby i wykraczająca poza nie)
• wpływ na treść i sposób organizacji systemu edukacji zawodowej
• kształcenie ukierunkowane na ofertę
• ukierunkowanie na cały proces funkcjonowania przedsiębiorstwa, na bazie struktur produkcyjnych i usługowych
• większe korzyści gospodarcze (bezpośrednia wydajność produkcyjna)

Zostały także wskazane pewne wady systemu:


• wyższe koszty funkcjonowania systemu
• większa konkurencja o adeptów zawodu (mniejsze szanse dla słabiej wykwalifikowanych uczniów szkół - preferowane są osoby po odpowiedniku matury)
• przedsiębiorstwa decydują wg zasady koszty-korzyści
• aktualnie brak wystarczającej liczby miejsc praktyk w systemie dualnym
• trudności w zintegrowaniu szczególnych grup docelowych (osoby niepełnosprawne, nieproduktywne, migranci)

Na tle systemu dualnego zaprezentowano także podstawowe założenia polskiego systemu kształcenia zawodowego oraz wskazano obszary, w których, zdaniem przedsiębiorców, wymaga on zmian.
System niemiecki jest w bardzo wielu krajach wskazywany jako wzorcowy. Jednak nie wszystkie jego elementy można przełożyć na warunki polskie. W Niemczech jest inna struktura edukacji ponad gimnazjalnej, zdecentralizowany model edukacji z większością programów kształcenia opracowywanych na poziomie landów.
Warto jednak promować te rozwiązania, które poprawiłyby jakość i funkcjonalność polskiego systemu kształcenia zawodowego, tak aby „produkował” on lepszych młodych specjalistów, dzięki którym nasze przedsiębiorstwa, a tym samym nasza gospodarka, będą się lepiej rozwijać.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan
Warszawa, dnia 1 grudnia 2008 r.

System kształcenia zawodowego RFN


System kształcenia zawodowego RFN2