Ostatni rok na wdrożenie dyrektywy usługowej

24 listopada 2008 r., rok przed ostatecznym terminem wdrożenia przepisów dyrektywy usługowej do legislacji krajowej BUSINESSEUROPE zorganizowała seminarium zatytułowane “Ready, Steady, Service! The Services Directive: state of play with implementation”. Celem spotkania była ocena stanu wdrożenia dyrektywy przyjętej w grudniu 2006 r. do porządków krajowych.

BUSINESSEUROPE przedstawiło wyniki analizy porównawczej opartej na raportach krajowych przygotowanych przez federacje członkowskie państw członkowskich UE oraz Islandii, Lichtensteinu i Norwegii. Uczestnicy seminarium wskazywali na kwestie problematyczne wynikające z dyrektywy. Podnoszono kwestie językowe w punktach kontaktowych, które tworzy dyrektywa, charakter ich działań (informacja i zapewnienie możliwości dopełnienia formalności) oraz niejasności związane z możliwością ich dopełnienia drogą elektroniczną.

Rekomendacje zaproponowane przez BUSINESSEUROPE mają wspomóc jak najlepszą transpozycję dyrektywy. Termin transpozycji upływa 28 grudnia 2009r. Rekomendacje ujęte zostały w siedmiu punktach :

1) Rządy krajowe powinny zwiększyć wysiłki na rzecz jak najlepszej, jednolitej i zrealizowanej na czas transpozycji dyrektywy. Państwa członkowskie kontynuują proces wdrażania dokumentu z różną szybkością, co budzi obawy o opóźnienia i niejednolitą implementację.

2) Procesy przeglądu krajowych legislacji pod kątem wdrożenia dyrektywy powinny przyspieszyć i doprowadzić do uproszczenia oraz ulepszenia istniejących przepisów. W niektórych państwach członkowskich nie oczekuje się jednak zasadniczych zmian.

3) Punkty kontaktowe, które wprowadza dyrektywa muszą dysponować odpowiednio wyszkolonymi pracownikami, aby umożliwić przedsiębiorcom, nawet na odległość, uzyskanie odpowiednich informacji oraz dopełnienie formalności.

4) Procedury elektroniczne muszą być w pełni dopracowane. Możliwość używania języka angielskiego powinna być promowana tak, aby ułatwić dostęp do punktów kontaktowych i uzyskiwania informacji usługodawcom z innych państw członkowskich.

5) Powinien powstać europejski rejestr (np. w formie strony internetowej we wszystkich językach oficjalnych UE), w którym zawarte będą wszelkie informacje na temat transpozycji dyrektywy.

6) Proces konsultowania transpozycji z zainteresowanymi stronami, w tym z krajowymi federacjami biznesu powinien być wzmocniony.

7) Rządy powinny zorganizować szeroko zakrojone kampanie informacyjne, ze wsparciem ze strony Komisji Europejskiej w celu wyjaśnienia korzyści i możliwości jakie oferuje dyrektywa.


Pełny tekst rekomendacji zawartych w raporcie BUSINESSEUROPE:

Ready, steady, service