Opinia dot. zmiany ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
2008-09-26
Poniżej przedstawiamy opinię dotyczącą projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Druk sejmowy nr 889).
1. Pozytywnie należy ocenić zmianę treści art. 3 pkt. 3 ustawy, która wyłącza stosowanie ustawy do świadczenia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego usług telekomunikacyjnych. Jednocześnie projekt wprowadza szerszy zakres wyłączenia odpowiedzialności przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, w ramach wyjątku – wprowadzając stosowanie ustawy na wszystkie przepisy regulujące wyłączenie odpowiedzialności - art. 12-15 ustawy. Oznacza to, że w projektowanym brzmieniu, nie stosuje się ustawy do przedsiębiorcy telekomunikacyjnego świadczącego usługi telekomunikacyjne, za wyjątkiem przepisów wyłączających odpowiedzialność.2. W projekcie zmieniono treść art. 12 ust. 1 wprowadzając pojęcie „usługodawcy, który świadczy usługi drogą elektroniczną obejmujące transmisję w sieci telekomunikacyjnej danych przekazywanych przez odbiorcę usługi lub zapewnienie dostępu do sieci telekomunikacyjnej”, z tym że w ustawie Prawo telekomunikacyjne nie występuje pojęcie „dostępu do sieci telekomunikacyjnej ” a jedynie: „dostęp do lokalnej pętli abonenckiej” [definicja w pkt. 5 w art. 2] oraz „dostęp telekomunikacyjny” [definicja w pkt. 6 w art. 2] a chyba nie o takie „dostępy” chodzi projektodawcom. Ponadto Prawo telekomunikacyjne rozróżnia pojęcie „dostawcy usług” i „operatora”. Projektowana zmiana nie uwzględnia tego rozróżnienia, jednakże mając na uwadze, iż przepis art. 12 wprowadza wyłączenie odpowiedzialności przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Dla zgodności zapisów projektu z Pt, po słowie „lub” postulowana byłaby zmiana na „przedsiębiorca telekomunikacyjny zapewniający dostęp do sieci telekomunikacyjnej”.
3. Wprowadzona w tak szerokim zakresie zmiana ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną jest argumentem za usunięciem z projektu zmian ustawy Prawo telekomunikacyjne przepisów dotyczących spamu. Projekt Pt „przenosi” część przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną do Prawa telekomunikacyjnego, co należy ocenić negatywnie – ze względu na kompleksową regulację kwestii spamu w ustawie o świadczeniu usług droga elektroniczną. Zakres regulacji tej ustawy zostanie rozszerzony niniejszym projektem, m.in. poprzez utworzenie punktów kontaktowych, co uczyni niecelowym ponowną zmianę tej ustawy w tak szerokim zakresie, jakim jest regulacja całości kwestii wiązanych
z przesyłaniem informacji niezamówionych, jak również tworzeniem punktu kontaktowego dotyczącego walki ze spamem.
4. Na koniec należy zauważyć, iż w obowiązującej ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną w art. 2 w pkt 3 następuje odesłanie do ustawy z dnia 21 lipca 2000r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 73, poz. 852 z zm.), które już nie obowiązuje; zaś w obowiązującym Prawie telekomunikacyjnym jest mowa o „telekomunikacyjnym urządzeniu końcowym” – definicja w pkt. 43 lub o „urządzeniu telekomunikacyjnym” – definicja w pkt. 46, zatem należy uporządkować również aparat pojęciowy w tej jednostce redakcyjnej.
5. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że w przygotowywanej w Ministerstwie Infrastruktury nowelizacji ustawy Prawo telekomunikacyjne, zmianie ulegnie definicja „usługi telekomunikacyjnej”; zabieg ten ma na celu objęcie regulacjami telekomunikacyjnymi tych aspektów poczty elektronicznej, które polegają na przekazywaniu sygnałów w sieci telekomunikacyjnej; efekt osiągnięto poprzez usunięcie w definiensis wyrażenia, iż „usługi tej nie stanowi usługa poczty elektronicznej”, co jest zgodne z przepisami UE oraz pozwoli na wyeliminowanie wątpliwości, co do rozumienia pojęcia „poczty elektronicznej”.