Proces legislacyjny w UE
1. Aktywność przedlegislacyjna
Prace nad nową legislacją unijną zaczynają się dużo wcześniej niż prezentacja pierwszych propozycji zapisów. Definiowanie tematu, kwestii kluczowych oraz podejścia legislatora odbywa się w czasie seminariów, konferencji tematycznych i debat organizowanych przez instytucje europejskie (np. Komisję czy Parlament), organizacje europejskich partnerów społecznych (np. Business Europe - pracodawcy czy ETUC - związki zawodowe), europejskie organizacje sektorowe (np. CEMEET - pracodawcy z sektora przemysłowego czy ETF - pracownicy sektora transportu). Konkretne propozycje legislacyjne powstają w ramach prac Grup Roboczych Komisji Europejskiej, w skład których wchodzą eksperci, przedsiębiorcy i organizacje pozarządowe. W ramach procedury konsultacyjnej pomiędzy instytucjami UE, państwami członkowskimi i obywatelami UE, Komisja Europejska przygotowuje tzw. Zieloną Księgę (Green Paper) w których prezentowane są informacje na temat konkretnego zagadnienia. Jest to z reguły punkt wyjścia do opracowania Białej Księgi (White Paper), a w ślad za nią - przedstawienia przez KE propozycji legislacyjnych.
Inicjatywa ustawodawcza, czyli uprawnienie do przedkładania władzy ustawodawczej projektów akrów normatywnych, jest w zakresie aktów prawa pochodnego (od traktatów itp.) co do zasady zarezerwowana dla Komisji Europejskiej.
Trzy instytucje są zaangażowane w prace nad ostatecznym tekstem propozycji legislacyjnej: odpowiednia Dyrekcja Generalna (DG) Komisji, Grupa Robocza w Radzie Unii Europejskiej oraz odpowiednia komisja/ komisje Parlamentu Europejskiego. Na tym etapie, w Brukseli najważniejszy jest bliski kontakt z Parlamentem Europejskim, w tym z posłem sprawozdawcą i posłami ‘cieniami' (kontr-sprawozdawcy z innych frakcji niż poseł sprawozdawca). To za ich pośrednictwem można zgłosić swoje poprawki do proponowanego tekstu. Strona rządowa reprezentowana jest przez pracowników Stałego Przedstawicielstwa RP przy UE.