Pełnomocniczka Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech i szefowa Centrum GovTech w Lewiatanie

Minister Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech i szefowa Centrum GovTech spotkała się z przedsiębiorcami reprezentującymi sektor EdTech w Konfederacji Lewiatan.

W wydarzeniu on-line wzięli udział czołowi przedstawiciele branży EdTech, reprezentujący wszystkie sektory kształcenia i edukacji cyfrowej oraz różne rozwiązania technologiczne, od nauki kodowania, cyfrowych platform edukacyjnych, systemów zarządzania nauką i aplikacjami, po innowacyjne formy nauczania osób dorosłych za pomocą technologii VR.


Kwestie merytoryczne, w tym plany związane z wdrażaniem programów wspierających informatyzację szkół prezentował zastępca dyrektora Centrum GovTech Polska, Antoni Rytel.
Konfederacja Lewiatan od kilku miesięcy aktywnie wspiera i stymuluje rozwój ekosystemu edukacji cyfrowej, oferując firmom EdTech-owym wymianę wiedzy eksperckiej, networking, udział w konsultacjach społecznych nowych programów i instrumentów finansujących rozwiązania technologiczne oraz skalowanie biznesu.

Podczas spotkania dyskutowano między innymi o tym, jak sektor EdTech może się rozwijać i przyczyniać się do rozwoju krajowego ekosystemu edukacji cyfrowej. Była to także okazja do dyskusji o tym, w jaki sposób mogą współpracować z administracją publiczną, aby wzmocnić swoje miejsce w tym ekosystemie, a tym samym oddziaływać na jakość edukacji, kształcenia i szkolenia.

Jak podkreśliła minister Orłowska bez aktywności sektora prywatnego cyfryzacja szkół i procesów nauczania nie mogłaby przebiegać tak sprawnie jak dotychczas, a dzięki współpracy międzysektorowej te procesy można jest przyspieszać i optymalizować.

- Na rynku istnieje wiele nowoczesnych rozwiązań wspierających kreowanie kompetencji przyszłości, w tym kształtowanie postaw przedsiębiorczych i kompetencji cyfrowych. Wykorzystanie ich w procesie edukacji może być silnym impulsem do rozwoju uczniów w tym zakresie - podkreśla Małgorzata Lelińska, wicedyrektora departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan, koordynatorka prac grupy firm z obszaru EDtech, zrzeszonych w Konfederacji. Konieczne jest jednak usprawnienia przepływu informacji między decydentami a rynkiem oraz silniejsza koordynacja programów skierowanych na ten obszar. Tego rodzaju spotkania świetnie realizują takie cele - dodaje.

Dyskusja została pozytywnie przyjęta przez członków Konfederacji Lewiatan - przedstawicieli sektora EdTech. Główne przesłania dotyczyły przyspieszenia procesu cyfryzacji w edukacji na różnych poziomach. Kryzys związany z COVID-19 skłonił wiele małych i średnich firm EdTech do nawiązania ścisłej współpracy z administracją publiczną, wspierania szkoleń online dla nauczycieli oraz dostarczania atrakcyjnych cyfrowych treści edukacyjnych.

- Naszym zdaniem istnieje potrzeba silnego impulsu ze strony administracji dla dalszego rozwoju ekosystemu branży Edtech w Polsce. Wsparcie ze strony sektora publicznego i otwarcie się na większą i stałą współpracę zwiększy skalę i potencjał rozwoju firm ze środowiska nowoczesnej edukacji cyfrowej - podkreśla Małgorzata Lelińska. Cieszy otwartość Centrum Govtech na czele z minister Justyną Orłowską na współpracę z sektorem prywatnym - dodaje.


---
Z analizy Fundacji Startup Poland wynika, że największa część polskich firm EdTech-owych oferuje rozwiązania służące do nauki programowania. Odsetek takich firm - prowadzących szkolenia, kursy i szkoły kodowania - stanowi obecnie w Polsce ponad 22%. Na podobnym poziomie plasują się narzędzia skategoryzowane jako wsparcie HR. Pod tą nazwą kryją się zazwyczaj różnego rodzaju materiały multimedialne, które mają za zadanie wesprzeć rozwój pracowników, ich karierę i zagwarantować wsparcie mentoringowe - wskazują autorzy raportu „Czy polskie spółki Edtech mają szansę odmienić oblicze światowej edukacji?". Trzecią najliczniejszą grupę stanowią w Polsce (17,5%) producenci lub dystrybutorzy sprzętu i gadżetów służących do nauki - od multimedialnych tablic, monitorów, tabletów, przez interaktywne zestawy do nauki dla szkół.

Według szacunków Komisji Europejskiej, sektor odnotował 15% wzrost inwestycji w 2021 roku, a globalne inwestycje w obszarze edukacji technologicznej mają osiągnąć ponad 87 miliardów dolarów w nadchodzącej dekadzie. Z danych Global Market Research wynika, że w 2020 r. wartość rynku EdTech przekroczyła 250 mld dolarów. Dodatkowo, kryzys i zwiększone wykorzystanie technologii cyfrowych w edukacji i nauczaniu przyniosły wiele wyzwań związanych z wykorzystaniem EdTech, co wpłynie na rozwój sektora w Polsce.

Konfederacja Lewiatan