Mocne TAK dla neutralności klimatycznej
2021-11-24
Polska powinna jak najszybciej przyjąć cel redukcyjny emisji gazów cieplarnianych odpowiadający celowi UE o co najmniej 55% do 2030 roku - wynika z ankiety przeprowadzonej przez biuro Lewiatana w Brukseli. Większość respondentów odpowiedziało, iż cel ten powinien być przyjęty zarówno z powodów politycznych (wspólny wysiłek UE), jak i z powodów gospodarczych (możliwość otrzymania wsparcia finansowego na transformację energetyczną).
Wyniki ankiety
W stanowisku Konfederacji Lewiatan do pakietu reform legislacyjnych tj. Gotowi na 55 (ang. Fit for 55), Przedsiębiorcy podzielają dążenie, by realizując ambitne cele polityki klimatycznej zapewnić sprawiedliwą, ekologiczną i dostatnią przyszłość. Przebudowa społeczno-gospodarcza w kierunku neutralności klimatycznej to wspólne europejskie zadanie.
Dla polskich przedsiębiorców ważne jest, aby w przypadku polityki klimatycznej zwiększanie ambicji z nią związanych odbywało się przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności polskiego i unijnego przemysłu. Zaproponowany pakiet Fit for 55 to ogromna reforma, która wpłynie na sektor przedsiębiorców, w tym na dostawców energii, przemysł ciężki, twórców technologii i produktów, producentów dóbr konsumpcyjnych i usług. Firmy w Polsce są gotowe do podjęcia tego wyzwania w drodze do neutralności klimatycznej przy budowie swojej konkurencyjności, zapewnieniu miejsc pracy i ochrony przed ucieczką emisji poza UE.
Naszym zdaniem pakiet Fit for 55 znacząco przyspiesza proces dekarbonizacji i transformacji energetycznej, dlatego kluczowe są decyzje strategiczne w Polsce dot. kierunku i harmonogramu transformacji. Aby transformacja ta stała się faktem, konieczne jest zapewnienie stabilnej i długoterminowej ścieżki zmian oraz środków finansowych do jej przeprowadzenia. Istotne w tym zakresie wydają się środki z Polityki Spójności 2021-2027, Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Mechanizmu Sprawiedliwej Transformacji, nowego Społecznego Funduszu Klimatycznego i innych.
Dlatego niezbędna jest w Polsce pogłębiona debata na temat szczegółowych rozwiązań pakietu Fit for 55 z udziałem przedstawicieli wszystkich grup tj. sektora rządowego i samorządowego, środowiska naukowego, biznesowego i pozarządowego oraz społeczeństwa. Ważną rolę w tej dyskusji powinny odegrać organizacje przedsiębiorców, w szczególności przedsiębiorców prywatnych.
W ramach Konfederacji Lewiatan będziemy rozwijać działalność Rady ds. Zielonej Transformacji, Rady Gospodarki o Obiegu Zamkniętym (GOZ) oraz Rady Odnawialnych Źródeł Energii (OZE) i informować naszych członków o wyzwaniach, kosztach i korzyściach dla sektora prywatnego wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu oraz obecnego pakietu Fit for 55, który jest jego elementem. Będziemy także blisko współpracować z innymi federacjami zrzeszonymi w BusinessEurope i wymieniać się dobrymi praktykami.
Do największych szans związanych z Pakietem Fit for 55 zaliczyć można:
- Wzrost zainteresowania rozwiązaniami w celu poprawy efektywności energetycznej i produkcji energii w oparciu o źródła odnawialne.
- Rozwój cyfryzacji tj. potrzeby zbierania danych dot. emisji i postępów w redukcji śladu węglowego.
- Rozwój nowych technologii, które umożliwiają redukcje emisji gazów cieplarnianych i ograniczanie energochłonności procesów przemysłowych i innych np. rozwiązania wodorowe możliwe do wykorzystania w przemyśle. Kluczowe w tym zakresie byłoby stworzenie przez polski rząd kompleksowej strategii transformacji polskiego przemysłu zgodnie z wymaganiami pakietu Fit for 55.
- Rozwój firm produkcyjnych, handlowych i usługowych działających w tych obszarach rynku.
- Przyspieszenie procesu transformacji systemu dystrybucji energii elektrycznej w celu poprawy parametrów przesyłanej energii, ograniczenie strat w sieciach dystrybucyjnych oraz zwiększenie pewności dostaw energii.
Elektryfikacja przemysłu będzie kluczem do jego dekarbonizacji. Mamy nadzieję, że pakiet Fit for 55 będzie bodźcem do rozwoju energii z OZE oraz budowy dobrze funkcjonującego rynku wewnętrznego energii elektrycznej i systemów wsparcia dla producentów tej energii. Obecna sytuacja prawna w Polsce powoduje znaczące utrudnienia i istotne opóźnienia w realizacji podejmowanych przez polskie przedsiębiorstwa projektów OZE, co skutkować może ich dłuższą ekspozycją na wysokie koszty energii elektrycznej. To z kolei znacząco utrudnia skuteczne konkurowanie (a więc także utrzymanie dotychczasowej pozycji rynkowej) nie tylko z wytwórcami z Azji, ale również z mającymi dostęp do tańszej energii elektrycznej przedsiębiorstwami z innych krajów Unii Europejskiej.
Dlatego właśnie dla zapewnienia konkurencyjności polskich firm prywatnych na rynku unijnym i międzynarodowym konieczny jest rozwój programów finansowania wspierających transformację energetyczną i technologiczną firm, ułatwienia dostępu do takich programów oraz szerokiej działalności informacyjnej na ich temat.
Musimy rozwijać działalność edukacyjno-informacyjną na temat wpływu działań pro-środowiskowych UE na biznes prywatny. Cenne byłoby stworzenie transparentnego systemu/portalu informacyjnego na temat obciążeń dla przedsiębiorstw. Apelujemy o promowanie nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych, w tym w oparciu o OZE, oraz poprawę efektywności energetycznej.
Dorota Zawadzka-Stępniak, Dyrektorka Departamentu Energii i Zmian Klimatu
dzawadzka-stepniak@konfederacjalewiatan.pl