EFNI 2019: E-sport przyszłością światowej rozrywki

E-sport, definiowany jako konkurencja w ramach gier wideo, znajduje się w przełomowym momencie swojego rozwoju – z nowinki dla wybranych staje się częścią głównego nurtu. Liczby stale rosną: w 2019 branża warta jest miliardy dolarów, pule nagród sięgają miliona dolarów, a turnieje gromadzą przed ekranami 45 milionów widzów.

 


 

Dyskusję dotyczącą rozwoju i przyszłości tej dziedziny rozrywki poprowadziła Aleksandra Musielak, ekspertka ds. nowych technologii w Konfederacji Lewiatan.


Jeszcze parę lat temu 80% zarobków w branży zapewniali sponsorzy, ale w miarę wchodzenia w mainstream, prawa do transmisji stają się coraz ważniejsze pod kątem biznesowym. Podobnie jak w sporcie. Dzięki temu wartość rynku, idąca w setki miliardów dolarów, przekroczyła wartość rynku filmowego - stwierdził Krzysztof Stypułkowski, członek zarządu Fantasy Expo.

Warto też wspomnieć o donacjach przekazywanych poszczególnym zawodnikom przez fanów, co napędza rozwój obu stron  - dodał Jakub Szumielewicz, CEO, współwłaściciel i współzałożyciel AGO esports team oraz Esports Lab.

Zdaniem Pawła Kowalczyka, head of esport w Ringier Axel Springer Polska, popularność e-sportu w Polsce rośnie w szybkim tempie: IEM Katowice jest wizytówką polskiego e-sportu. Sukcesy polskich zawodników napędziły popularność tej branży. Jednak funduszów, w porównaniu do krajów Zachodu, w Polsce nadal brakuje.

Odbiorca e-sportu jest wartościowy dla inwestujących marek, gdyż ma poczucie, że dzięki ich zaangażowaniu jego niszowe hobby się rozwija - skomentował Maciej Kuc, head of communications w G2A.com.

Unijne organy nie zamierzają odgórnie ingerować w rozwój e-sportu - zapewnił Krzysztof Kuik z Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji w Komisji Europejskiej. Nie jesteśmy na etapie scentralizowania, jak np. piłka nożna, na którą wpływ ma bardzo wąska grupa ludzi.

E-sport jest tylko szczytem piramidy, ale niżej mamy ¼ globu, która gra w gry video na co dzień – podsumował Szumielewicz.

 

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image

Dodatkowe informacje:

Bartosz Konopacki
bkonopacki@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 986 681