Populizm i antypopulizm a demokracja w Europie
2019-09-27
Populizm to niebezpieczeństwo, które można skierować w dobrą stronę - taki, paradoksalny, wniosek płynie z debaty ekspertów, badaczy i polityków poświęconej właśnie populizmowi.
- Populizm występuje, gdy nie prowadzi się dialogu i emocjami upraszcza złożone kwestie - mówił prof. Helmut K. Anheier z Hertie School of Governance. - Także, gdy decyzje o powszechnych skutkach podejmują niewybieralne ciała, takie jak np. Europejski Bank Centralny - uzupełniała politolożka Karolina Borońska-Hryniewiecka z Centrum Studiów Europejskich i Polityki Porównawczej Sciences Po.
- Dlatego w 2018 roku w wyborach parlamentarnych w USA frekwencja była najwyższa od lat - bo ludzie wiedzieli za czym i przeciwko czemu głosują - mówił prof. Salvatore Babones, socjolog i ekonomista z Uniwersytetu Sydney. - Dzięki Donaldowi Trumpowi wyraźnie postawiono kwestie emigracji, przemysłu i relacji międzynarodowych.
Prowadzący rozmowę Tomasz Sawczuk, publicysta z „Kultury Liberalnej" wskazał partię Postępowa Słowacja, jako przykład populizmu - rozumianego w nieortodoksyjny sposób.
- Byliśmy przeciwko establishmentowi, bo słowacka scena polityczna na 10 lat utknęła wokół tych samych figur i zależności - wyjaśniał Michal Šimečka, wiceprzewodniczący i eurodeputowany Postępowej Słowacji.
- Na bazie tego sprzeciwu zagospodarowaliśmy poglądy liberalne, proeuropejskie, ekologiczne. Nasz sprzeciw był konstruktywną negacją. Zuzana Čaputová, nasza kandydatka, która wygrała wybory prezydenckie, była o tyle inna od słowackich polityków, że otwarcie wyrażała swoje poglądy. Ludzi przyciągnęła nie tylko ich treść, ale ich zdecydowane wyrażenie.
- Populizm odpowiada za patologie - napominał prof. Jan Zielonka z University of Oxford. - Ciąg zwycięstw takich sił we Włoszech, na Węgrzech, w Grecji, brexitowców w Wielkiej Brytanii, nie skłania do optymizmu wobec „cywilizowanego" populizmu - dodał.
Partnerem merytorycznym panelu była Kultura Liberalna
***
Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl
Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego
Partner strategiczny: Orange
Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki
Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii
Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO
Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv
Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image