EFNI 2019: Przedsiębiorca wysłuchany – prezentacja raportu
2019-09-27
Głównymi tezami raportu są oczekiwania przedsiębiorców w kwestii obniżenia kosztów ubezpieczeń społecznych, co umożliwi zapewnienie lepszych warunków pracownikom, także potrzeba sprawnego i przewidywalnego legislacyjnie państwa oraz wsparcia finansowego i technologicznego. Raport przedstawił dyrektor ds. badań w Polityce Insight, Adam Czerniak.
Celem raportu była identyfikacje problemów i potrzeb polskich przedsiębiorców (662 tysięcy firm i 1,020 miliona jednoosobowych działalności gospodarczych), przeprowadzony na próbie 546 respondentów.
- Cały system finansowania w Polsce nastawiony jest nie na inwestycje, a na konsumpcję - zauważył Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu. - Obecnie większość inwestycji napędzających gospodarkę to inwestycje publiczne ze środków unijnych. Mało prawdopodobne, by zastąpiły je inwestycje prywatne - dodał.
Z twórcami raportu zgodziła się także Katarzyna Dubno, dyrektor działu relacji zewnętrznych i ekonomiki zdrowia w firmie Adamed. Największą potrzebą przedsiębiorców jest wsparcie finansowe i obniżenie podatków. Jednak stałości legislacyjnej potrzebują bardziej niż pieniędzy. Firmy farmaceutyczne stają w podwójnym wyścigu - konkurujemy ceną z chińskimi i hinduskimi firmami, a z całym światem prześcigamy się na innowacje. Stabilność prawna jest kluczowa dla prowadzenia badań i zapewnienia bezpieczeństwa lekowego - powiedziała.
- Jeżeli nie zwiększy się produktywność pracowników, siła robocza musi zwiększyć się o 9 milionów ludzi, by utrzymać 3% wzrost PKB do 2030 roku" - zauważył Jacek Olechowski, członek zarządu Polskiej Rady Biznesu.
- Należy zachęcać dojrzałe biznesy do migrowania na poziom spółki kapitałowej, eliminując jednocześnie indywidualną odpowiedzialność poszczególnych przedsiębiorców- stwierdził Wojciech Kostrzewa, przewodniczący Polskiej Rady Biznesu i wiceprezydent Konfederacji Lewiatan.
- Musimy, jako przedsiębiorcy, być odważniejsi" - zakończył Olechowski.
Partnerem panelu był Polska Rada Biznesu, a partnerem merytorycznym - Polityka Insight.
***
Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl
Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego
Partner strategiczny: Orange
Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki
Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii
Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO
Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv
Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image