EFNI 2019: #CoBędzieJutro w mobilności, czyli mobilność w mieście przyszłości

Przyszłość jest tam, gdzie jest mobilność, a tę wyznaczają mieszkańcy - to główne wnioski z panelu #CoBędzieJutro w mobilności, czyli mobilność w mieście przyszłości. Jesteśmy w trakcie rewolucji i każdy sektor przemysłu musi się do niej dostosować.

To tylko kilka z przykładów, które wskazują, jaką rewolucję przechodzimy. W ciągu pięciu lat 57 procent osób skorzystało z usług e-commerce, w Polsce aż 70 procent (lata 2015-2020). Jens Ocksen z Volkswagen PoznańKto z nas kupuje jeszcze książki w księgarniach? Czy nasze dzieci wiedzą czym jest płyta CD? - pytał podczas panelu Przyszłość właśnie się zmienia. Świat się zmienia, a my musimy za nim nadążyć. Każdy sektor przemysłu przechodzi transformację i jest to wyzwanie dla nas wszystkich. -

Trend w mobilności wyznaczą mieszkańcy dużych miast. 60 procent osób deklaruje, że chce w takich żyć, ale jednocześnie wyrażają chęć życia w małych społecznościach. Dlatego też dziś musimy zastanowić się czy w ciągu najbliższych lat nie znikną duże centra handlowe. - Może będziemy robić zakupy głównie on-line i w małych sklepach w pobliżu domu - mówił Jens Ocksen.

I tu pojawia się pytanie: jak będziemy się przemieszczać w mieście w roku 2050? Według Rafała Rudzińskiego z Robert Bosch w Polsce samochód przyszłości ma być elektryczny, autonomiczny, połączony i współdzielony. Mobilność zdeterminowana przez liczbę mieszkańców dużych miasta. Najbardziej skłonny do zmian jest rynek chiński. Czy w takim razie realna jest wizja miliona aut na polskich drogach? Na to pytanie nikt z panelistów jednoznacznie nie odpowiedział, ale zwrócono uwagę, że ważniejsze jest, jak do tego dojdziemy.

Według prognoz do 2030 roku ok. 30 procent samochodów w Polsce będzie zelektryfikowanych. - Tak więc 70 procent to jest wciąż ogromy rynek - podkreśla Katarzyna Byczkowska prezes BASF Polska. Dlatego też z jednej strony śledzimy mocno trendy, jak i to, co dzieje się w innych państwach. W Indiach silnik diesel nadal jest i pozostanie bardzo silny ze względu na koszty. I na to wszystko musimy zwracać uwagę.

Stoimy w przededniu zmian rewolucyjnych w motoryzacji - zaznaczył Paweł Wideł, prezes zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. - Branża motoryzacyjna jest świadoma tej zmiany i bardzo aktywna w tym zakresie - dodał Tomasz Klekowski z Rady ds. Kompetencji Sektora IT.


Moderator:

Paweł Wideł, prezes zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Paneliści:
Katarzyna Byczkowska BASF Polska
Tomasz Klekowski, Rada ds. Kompetencji Sektora IT
Jens Ocksen, Volkswagen Poznań
Rafał Rudziński, Robert Bosch w Polsce

 

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image