EFNI / Czy nowa polityka przemysłowa wzmocni Unię Europejską?

W ramach tegorocznego EFNI w Sopocie odbył się panel poświęcony wyzwaniom, przed jakimi stoi przemysł europejski w związku z jego przejściem na nową cyfrową technologię przemysłową, znaną jako Przemysł 4.0. Rozmawiano także o tym, czy ten proces powinien być wspierany tylko na poziomie krajowym, czy też europejskim. Opiekunami panelu byli: Andrzej Rudka, Kinga Grafa oraz Adam Dorywalski z biura Lewiatana w Brukseli.

O przemyśle 4. 0 dyskutowali: Dominika Bettman (prezes Siemens Polska), Jacek Siwiński (prezes Velux Polska), Małgorzata Wadzińska (wiceprezes Związku Pracodawców Firm Produkcyjnych) i Fabian Zuleeg (dyrektor generalny i główny ekonomista European Policy Centre). Moderatorem dyskusji był Dariusz Prosiecki, dziennikarz TVN24.

Wszyscy zgodzili się co do tego, że przemysł w Europie ulega gwałtownym zmianom wraz z rozwojem Przemysłu 4.0 napędzanego przez wszechobecne zmiany technologiczne i coraz bardziej zglobalizowaną gospodarkę. UE zmierza w kierunku gospodarki opartej na danych, w której są one czynnikiem produkcji, a innowacyjność ma kluczowe znaczenie dla przyszłej konkurencyjności. Cyfryzacja, sztuczna inteligencja, Internet przedmiotów, nowe modele biznesowe z wykorzystaniem technologii, personalizacja i autonomiczne maszyny – to tylko niektóre z osiągnięć, które będą napędzać przyszłość europejskiego przemysłu, co oznacza również głębokie zmiany w charakterze i dostępności pracy.

Wzrost gospodarczy i wydajność w Europie w coraz większym stopniu zależą od wykwalifikowanej i kompetentnej siły roboczej. Tymczasem firmy mają coraz większy problem w znalezieniu odpowiedniej ilości wykwalifikowanych pracowników, którzy byliby w stanie włączyć się w nowe technologie. Z tego powodu przedsiębiorcy często decydują się na poniesienie kosztów szkolenia pracowników, ale co zrobić jeśli po takim szkoleniu pracownicy zdecydują o zmianie pracodawcy? Dlatego nasze systemy edukacji powinny dostarczać pracowników posiadających umiejętności wartościowe dla pracodawców w kontekście Przemysłu 4.0.

Biorąc pod uwagę to, że łańcuchy dostaw stają się coraz bardziej globalne, a konkurencja międzynarodowa coraz trudniejsza, bardzo ważne jest wsparcie dla firm nie tylko na poziomie krajowym, ale także unijnym. W przeciwnym bowiem wypadku ryzykujemy rozdrobnienie jednolitego rynku. Kluczowym aspektem jest to, czy nowa strategia przemysłowa Unii będzie realnie wspierała przedsiębiorców w przejściu na Przemysł 4.0, co oznacza między innymi włączenie go do innych aspektów unijnej polityki, takich jak handel, energia, środowisko, konkurencyjność i inwestycje, zwłaszcza w badania i innowacje, w następnym budżecie UE na lata 2021–2027. Niestety jak słusznie zwrócili uwagę rozmówcy, w tym momencie strategia przemysłowa UE istnieje tylko na papierze w postaci zebrania wszystkich dotychczasowych polityk i inicjatyw UE w jedno miejsce, a nie w formie prawdziwej, dalekosiężnej strategii formułującej ambitne cele.

Dlatego bardzo ważne jest nie tylko udzielenie firmom dużego wsparcia finansowego, aby te mogły stać się częścią Przemysłu 4.0., ale także to, aby te pieniądze przeznaczone były na obszary, w których UE radzi sobie gorzej niż takie państwa jak USA, czy Japonia tj. na edukację, rozwijanie umiejętności pracowników, czy też ułatwianie współpracy pomiędzy dużymi, a małymi firmami. Ten ostatni element jest o tyle ważny, że wbrew temu co zwykło się uważać, swój udział we wdrażaniu nowych technologii mogą mieć również małe i średnie przedsiębiorstwa zarówno poprzez współpracę z dużymi korporacjami, jak i poprzez wybranie sobie niszy, w której chciałyby się specjalizować.

Tymczasem inwestowanie w nowe technologie jest kluczowe dla utrzymania konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. W przeciwnym wypadku będą one zmuszone konkurować z firmami z pozostałych części świata cięciem kosztów, co skutkowałoby niższymi płacami. To  jednak niestety oznacza w długofalowej perspektywie ich porażkę, bo zawsze znajdzie się jakiś kraj, w którym okaże się, że można wyprodukować dany produkt taniej. Dlatego ważne jest, aby firmy z Europy Środkowej i Wschodniej nauczyły się lepiej wykorzystywać środki finansowe dostępne w ramach unijnego programu Horyzont 2020 i Programu w dziedzinie technologii cyfrowych, które są przeznaczone na inwestowanie w umiejętności pracowników i innowacje. Pociąg ruszył, a przetrwanie i sukces firm w UE zależy od tego, czy wskoczą do niego na czas.


***
Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych konferencji w Europie Środkowo-Wschodniej, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Liderzy biznesu, decydenci i politycy oraz autorytety świata nauki, kultury i mediów podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów, debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej czy organizacji pozarządowych. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BusinessEurope, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 26-28 września w Sopocie, a jej hasło przewodnie to „NOWY GLOBALNY PORZĄDEK CZY NOWY GLOBALNY BAŁAGAN? Świat w nowej wersji: wizja i odpowiedzialność".
Więcej informacji: www.efni.pl


Organizator Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy Parlament Europejski
Partnerzy instytucjonalni Grupa Pracodawców EKES, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Polsce, Fundusze norweskie i EOG 2014-2021
Partnerzy Strategiczni Citi Handlowy, FCA
Partnerzy główni Adecco, Agencja Rozwoju Pomorza, IKEA, Metlife, Orange, Polska Rada Biznesu, Rada Firm Rodzinnych LEWIATAN, TESCO, Województwo Pomorskie, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający ACCA, Dr Irena Eris, Ergis, Google, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polski Instytut Ekonomiczny, Siemens, Synergic, Uniwersytet Łódzki, Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych,
Partnerzy merytoryczni Centrum Stosunków Międzynarodowych, European Policy Centre, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Fundacja Digital University, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, Global Compact Poland, In.Europa, Polityka Insight, Polska Agencja Kosmiczna, Respublica, THINKTANK, UNEP/GRID-Warsaw
Strategiczni Partnerzy Medialni TVN24, Rzeczpospolita, Wirtualna Polska
Główni Partnerzy Medialni Euractiv, Forbes, Gazeta Wyborcza, TOK FM
Wspierający Partnerzy Medialni AMS, Dziennik Gazeta Prawna, Liberte!, MyCompany, Parkiet, Puls Biznesu, Radio Gdańsk, Space24, trójmiasto.pl, Warsaw Business Journal, Wysokie Obcasy
Partnerzy logistyczni i technologiczni
Gdańsk Lech Wałęsa Airport, Orange, DELL EMC
Producent wykonawczy IDFX

Dodatkowe informacje:
Zbigniew Maciąg
zmaciag@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 604 589 080
Milena Malinowska
mmalinowska@konfederacjalewiatan.pl
tel.: +48 512 825 988