Ustawa wdrożeniowa - mniej ułatwień dla firm
2017-05-10
Projekt zmian w ustawie wdrożeniowej w maju powinien zostać przyjęty przez Radę Ministrów i trafić do Sejmu. W naszej opinii z grudnia 2016 r. poparliśmy większość propozycji zawartych w projekcie z 29 listopada 2016 r., zgodnych z rzeczywistymi potrzebami przedsiębiorców.
Niestety na ostatnim etapie prac rządowych Ministerstwo Rozwoju i Finansów rezygnuje z dwóch dobrych rozwiązań tj.:
1) obowiązkowej oceny pracy eksperta i konsekwencji w postaci wykreślenia z wykazu ekspertów, jeśli ekspert dwukrotnie otrzymał ocenę negatywną;
2) związania instytucji oceniających protest treścią protestu.
W ostatecznym projekcie najprawdopodobniej pojawią się też niekorzystne zapisy, które realnie skrócą terminy na uzupełnienie wniosku będącego w ocenie lub skorygowanie oczywistych omyłek: firma, która złożyła wniosek i która prowadzi z instytucją organizującą konkurs korespondencję elektroniczną, będzie miała 7 dni od dnia następującego po wysłaniu e-maila na uzupełnienie wniosku. Mały przedsiębiorca, który stara się o dofinansowanie unijne, może zatem zapomnieć o urlopie.
Jednocześnie Ministerstwo wprowadza do projektu nowe zapisy, które nie były przedmiotem konsultacji społecznych, a które - ogólnikowo uzasadnione - wzmacniają funkcję wojewody w relacji z samorządem wojewódzkim, tj.:
1) Obowiązek informowania wojewody o posiedzeniach Komitetu Monitorującego RPO
2) Obowiązek włączenia wojewody do prac Komitetu Monitorującego RPO w charakterze obserwatora
3) Możliwość delegowania na wojewodę zadań związanych z kontrolami służącymi potwierdzaniu spełniania kryteriów desygnacji (udzielana instytucjom zarządzającym, pośredniczącym i wdrażającym przed rozpoczęciem finansowej realizacji programu) oraz z prowadzeniem kontroli doraźnych w przypadku podejrzeń że dany podmiot przestał spełniać warunki desygnacji podmioty
4) Obowiązek informowania wojewody o powołaniu KOP w danym RPO
5) Obowiązek włączenia wojewody do prac KOP w charakterze obserwatora, na jego pisemny wniosek
Ministerstwo Rozwoju i Finansów pomimo naszych argumentów:
· nie wprowadziło do ustawy przepisów wykluczających możliwość udziału w konkursie organizowanym poprzez daną instytucje jej samej lub podmiotów z nią powiązanych lub - alternatywnie - wprowadzenie zasady, iż projekty takiej instytucji lub podmiotów z nią powiązanych są oceniane przez inną, w pełni niezależną instytucję;
· nie wprowadziło wyjątku wskazującego, iż wnioski o dofinansowanie instytucji publicznych podlegają udostępnieniu;
· nie doprecyzowało zakresu informacji podawanej w ramach rocznego harmonogramu naborów poprzez określenie, że w harmonogramie wskazywane są daty z dokładnością co najmniej do miesiąca, a termin ogłoszenia danego konkursu może ulec zmianie nie więcej niż raz;
· nie wprowadziło zasadniczych zmian do procedury odwoławczej, które gwarantowałyby jej większy obiektywizm (rozpatrzenie protestu i przeprowadzenie ponownej oceny wniosku, w procedurze odwoławczej nie powinno być prowadzone przez instytucję, która dokonała pierwotnej oceny).