Pracodawcy o wzroście płac oraz emerytur i rent
2017-06-14
Zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, cztery reprezentatywne organizacje pracodawców - Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Konfederacja Lewiatan, Związek Rzemiosła Polskiego oraz Związek Pracodawców Business Centre Club przedstawiają wspólne propozycje dotyczące wzrostu w 2018 r:
a) wynagrodzeń w gospodarce narodowe, w tym w państwowej sferze budżetowej,
b) minimalnego wynagrodzenia za pracę,
c) emerytur i rent z FUS.
Organizacje Pracodawców proponują, aby w 2018 r. utrzymany został poziom funduszu płac w państwowej sferze budżetowej. Wzrost wynagrodzeń będzie mógł nastąpić w wyniku ograniczenia wielkości zatrudnienia w państwowej sferze budżetowej i będzie pochodną skali tego ograniczenia. Natomiast wzrost zatrudnienia będzie oznaczał konieczność zmniejszania wynagrodzeń.
Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2018 r.
Zgodnie z art. 5 ustawy ust. 1-4 z dnia 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2017 r. poz. 847):
- Wysokość minimalnego wynagrodzenia (...) jest ustalana w taki sposób, aby przeciętna wysokość minimalnego wynagrodzenia w danym roku wzrastała w stopniu nie niższym niż prognozowany na dany rok wskaźnik cen.
- Jeżeli w roku poprzednim prognozowany wskaźnik cen różni się od wskaźnika cen, przy ustalaniu wysokości minimalnego wynagrodzenia w roku następnym uwzględnia się wysokość minimalnego wynagrodzenia w roku poprzedzającym rok, na który jest ustalane minimalne wynagrodzenie, skorygowaną wskaźnikiem weryfikacyjnym, o którym mowa w ust. 3.
- Wskaźnik weryfikacyjny otrzymuje się przez podzielenie wskaźnika cen w roku poprzednim przez prognozowany wskaźnik cen w roku poprzednim, w oparciu o który została określona propozycja wysokości minimalnego wynagrodzenia, o której mowa w art. 2 ust. 2 pkt 1.
- Jeżeli w roku, w którym odbywają się negocjacje, wysokość minimalnego wynagrodzenia będzie niższa od połowy wysokości przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 2 ust. 2 pkt 4, stopień wzrostu, o którym mowa w ust. 1, zwiększa się dodatkowo o 2/3 wskaźnika prognozowanego realnego przyrostu produktu krajowego brutto.
Zgodnie z przekazanym przez rząd opisem bieżącej sytuacji gospodarczej oraz bieżącą prognozą wielkości makroekonomicznych na 2018 r. zawartymi w WPFP (wzrost realny PKB w 2018 r. - 3,8%, CPI - 2,3%) minimalne wynagrodzenie powinno wynieść w 2018 r., zgodnie z art. 5 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu - 2049,46 zł.
Organizacje Pracodawców proponują, aby minimalne wynagrodzenie w 2018 r. wyniosło 2050 zł, czyli aby wzrosło o 2,5%.
Emerytury i renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Zgodnie z art. 89 ust. 1-2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych (z późniejszymi zmianami):
- Wskaźnik waloryzacji to średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w poprzednim roku kalendarzowym zwiększony o co najmniej 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim roku kalendarzowym.
- Wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych, o którym mowa w ust. 1, jest średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów albo średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, jeżeli jest on wyższy od wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych dla gospodarstw domowych emerytów i rencistów.
Organizacje Pracodawców proponują, aby zgodnie z art. 89 ust. 1-2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych (z późniejszymi zmianami) emerytury i renty wzrosły w 2018 r. o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w 2017 r. oraz 20% realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2017 r.
Prognozowana w 2017 r. inflacja to 1,8%. Brak jest natomiast prognoz w WFPF 2017-2020 dotyczących wzrostu przeciętnego wynagrodzenia. Dlatego Organizacje Pracodawców proponują zasadę, która powinna zostać zastosowana (zgodnie z art. 89 ust. 1-2 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń społecznych), ale nie wyliczają wskaźnika wzrostu emerytur i rent z FUS.
Konfederacja Lewiatan