Raport pracodawców z branży motoryzacyjnej o efektywnej edukacji

Zgodnie z danymi Eurostatu, w czerwcu 2016 roku, w Unii Europejskiej bez pracy pozostawało ponad 4 miliony młodych ludzi. W Polsce takich osób było 245 tysięcy, czyli 17% naszej młodzieży.

Tymczasem zaledwie 36% nauczycieli uczących w polskich gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych chętnie rozmawia z uczniami o ich przyszłości zawodowej. 1/3 młodzieży korzysta z korepetycji, w tym aż 44% w liceach. W połowie przypadków powodem tych zajęć jest wyjaśnienie materiału niezrozumianego na lekcji. Najczęściej (46%) korepetycje inicjują rodzice, którzy nie chcą, by ich dzieci szły do szkół zawodowych. 2/3 rodziców uczniów w wieku 13-19 lat uważa, że decyzja o wyborze przyszłego zawodu powinna być podejmowana dopiero na etapie liceum - tak wynika z badań zleconych przez Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

W efekcie, do zasadniczych szkół zawodowych uczęszcza w Polsce zaledwie 17% uczniów. Teoretycznie 65,3% uczniów tych szkół korzysta z praktyk u przedsiębiorców. Teoretycznie, gdyż mocno przeładowana podstawa programowa w praktyce nie pozwala na solidne dualne nauczanie.

- Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych aktywnie włącza się w debatę na temat koniecznych reform w edukacji. Przemysł motoryzacyjny w krajach Unii Europejskiej zatrudnia około 12 milionów ludzi wypracowując prawie 7% unijnego PKB. Co trzeci samochód na świecie został wyprodukowany w Unii Europejskiej. Zaraz po przemyśle spożywczym, to w Polsce branża zatrudniająca najwięcej pracowników - mówi Paweł Wideł, prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

- Jako pracodawcy w branży motoryzacyjnej, zauważamy że w Polsce nie ma sprawnego systemu edukacji, przygotowującego młodzież do pracy w nowoczesnym środowisku produkcyjnym. Aby tę sytuację poprawić, niezbędne jest przywrócenie szkolnictwu zawodowemu zasłużonej rangi, przede wszystkim poprzez szkolnictwo dualne i praktyki zawodowe, przy czym przedsiębiorcy powinni stać się aktywną stroną procesu kształcenia zawodowego - powiedziała Krystyna Boczkowska, prezes Robert Bosch sp. z o.o., liderka projektu z ramienia Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych.

Z inicjatywy Związku, przy merytorycznym wsparciu Centrum Innowacyjnej Edukacji i technicznym agencji Millward Brown, zbadano skalę zjawiska korepetycji w Polsce i ich relację do postrzegania szkół zawodowych przez rodziców uczniów. Przeprowadzono też wywiady pogłębione z dyrektorami szkół zawodowych i pracodawcami zaangażowanymi w praktyczną edukację zawodową.

Raport o efektywnej edukacji

Dobre praktyki w szkolnictwie zawodowym można znaleźć również w Polsce. Raport Związku opisuje zasady, na których opierają się partnerstwa pomiędzy polskimi szkołami a pracodawcami. Właśnie takie rozwiązania chce propagować Związek. Służyć ma temu również panel EDUKACJA ZAWODOWA. JAK TO SIĘ ROBI W EUROPIE I JAK MOŻNA W POLSCE, który odbędzie się w czwartek, 29.09 w Sopocie w ramach Europejskiego Forum Nowych Idei.

W celu uzyskania więcej informacji prosimy o kontakt z Joanną Bochniarz z Centrum Innowacyjnej Edukacji, tel.: +48 503 143 743, jbochniarz@ciedu.eu
lub Agnieszką Szpoton ze Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych, tel. +48 607 122 011, biuro@zwmotoryzacja.pl

Konfederacja Lewiatan