Jakość usług niedoceniana w umowach o świadczenie opieki zdrowotnej
2016-01-08
Kryteria oceny ofert składanych o zawarcie umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, opracowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia, nie uwzględniają zróżnicowania wymogów w kontekście rodzaju realizowanych świadczeń. Identyczne wymagania kierowane są zarówno do szpitali, jak i placówek świadczących podstawową opiekę zdrowotną. Spowoduje to, że część propozycji zupełnie nie będzie miała przełożenia na prowadzoną działalność - uważa Konfederacja Lewiatan.
Projekt zarządzenia wprowadza m.in. zmianę polegającą na odstąpieniu od uwzględnienia w kryteriach ocen certyfikatów systemu zarządzania jakością. Takie działanie jest zupełnie niezrozumiałe. W dotychczasowej historii konkursów ofert kryterium certyfikacji systemów zarządzania jakością, nadzorowane przez uprawnione do tego zewnętrzne instytucje, stanowiło bardzo istotny element będący gwarancją jakości świadczonych usług, a tym samym bezpieczeństwa pacjentów, co potwierdzały kontrole przychodni przeprowadzane przez pracowników NFZ - mówi mec. Dobrawa Biadun, ekspertka Konfederacji Lewiatan.Pozostawienie w kryteriach oceny jakości udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej wyłącznie „zewnętrznej oceny potwierdzonej certyfikatem akredytacyjnym ministra zdrowia" będzie miało znaczenie dla szpitali, natomiast w przypadku przychodni - zapis będzie martwy. Jak wiadomo dopiero obecnie - w ramach programów unijnych - będą prowadzone pierwsze konkursy mające na celu ewentualne wypracowanie certyfikacji.
- Obecnie inne placówki niż szpitale nie mają możliwości przedstawienia certyfikatu akredytacyjnego ministra zdrowia, a posiadane certyfikaty systemu zarządzania jakością są jednymi z tych dokumentów, które faktycznie mogą obiektywnie potwierdzać spełnianie określonych wymogów jakości w placówkach ochrony zdrowia. Proponujemy przywrócenie dotychczas obowiązujących kryteriów oceny - zewnętrznej oceny jakości - dodaje mec. Dobrawa Biadun.
Powyższa zmiana łącznie z brakiem wprowadzenia w części normatywnej projektu jakichkolwiek zróżnicowań kryteriów w kontekście różnych zakresów prowadzonej działalności leczniczej powoduje, że wprost z zarządzenia nie można wywieść, do jakiego rodzaju świadczeń odnoszą się określone kryteria oceny.
Kryteria oceny ofert składanych o zawarcie umowy o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej są zbyt ogólne i zupełnie nie uwzględniają specyfiki placówek medycznych udzielających różnych rodzajów świadczeń zdrowotnych.
Apelujemy, aby opracowując akt nienależący do źródeł prawa powszechnie obowiązującego, jakim jest zarządzenie Prezesa NFZ, w żaden sposób nie wykraczać
poza regulacje ustawowe i rozporządzenia, szczególnie warunki określone w tzw. rozporządzeniach koszykowych. W ocenie Konfederacji Lewiatan projekt wymaga dostosowania do przepisów aktów wyższego rzędu.
Konfederacja Lewiatan