Jak wykorzystać politykę różnorodności i nowe zjawiska na rynku pracy do wzmocnienia konkurencyjności firmy?
2014-10-03
Potrzebujemy nie tylko przemyślanych polityk wspierania różnorodności, ale także większej determinacji wśród samych kobiet. Trzeba zatem walczyć ze stereotypowym postrzeganiem roli kobiety w społeczeństwie i budować wśród pań rosnące poczucie własnej wartości.
Sposobem wspierającym zachowanie różnorodności w firmach, który przychodzi na myśl jako pierwszy, jest wprowadzenie kwot. Jednak nie wszyscy są przekonani do ich skuteczności. Z jednej bowiem strony gwarantuje on kobietom większy dostęp do wysokich stanowisk, z drugiej jednak może zniekształcać proces rekrutacji. Andrzej Klesyk proponuje więc aby wprowadzić system kwot na etapie rekrutacji. By kobiety miały gwarancję reprezentacji w grupie kandydatów. Dalej jednak niech wygrywa najlepszy kandydat, bez względu na płeć.
Jest jednak częsty problem z ze znalezieniem kandydatek. Szereg kobiet nie jest wystarczająco przekonana o swojej wartości, aby ubiegać się o najwyższe stanowiska. Wynika to z uwarunkowania kulturowego. Kobiety nie wierzą w siebie i za szybko się poddają. Szybciej wyzbywają się również motywacji. Kluczowe jest zatem budowanie przyjaznego środowiska pracy i kultury organizacyjna. Rozwijanie mądrego zarządzania, które wspiera pracowników i dostrzega ich zasoby.
MetLife jest globalną organizacją, w której chcemy stworzyć takie środowisko pracy, aby przyciągnąć najbardziej utalentowanych pracowników, gdzie każdy będzie miał możliwość wykorzystania swojego potencjału. Jestem przekonany, że poprzez realizację strategii różnorodności osiągniemy wiele korzyści, jak poprawa wyników finansowych, efektywność, a przede wszystkim lepsze zrozumienie potrzeb naszych klientów. Nasi klienci są różnorodni, zatem struktura naszej firmy powinna tę różnorodność odzwierciedlać. - mówił Łukasz Kalinowski, Prezes i Dyrektor Generalny MetLife w Polsce.
Przykładem sukcesu w zarządzaniu procesem różnorodności jest polska firma - Polpharma. Zarządzania różnorodnością - które dla polskich firm wciąż jest tematem nowym - uczyliśmy się wraz z rozwojem Grupy Polpharma. Zatrudniamy ponad 7500 osób w Polsce, Rosji, Kazachstanie i wielu innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej i Azji Centralnej. Naszych pracowników różni język, kultura, religia, wiek. Potrafiliśmy jednak zbudować taką kulturę organizacyjną, w której z różnic czerpiemy siłę. Równe traktowanie jest elementem naszych procedur, a przeciwdziałanie dyskryminacji - tematem szkoleń. - powiedziała Dorota Piskorska, dyrektor ds. rozwoju korporacyjnego i HR Grupy Polpharma
Bardzo potrzebna jest również zdecydowanie większa proaktywność po stronie kobiet. W firmach powinny się one zrzeszać i wspólnie reprezentować swoje interesy. Kobiety muszą bardziej wierzyć w siebie i chętniej zabiegać o realizację swoich celów zawodowych.
Wśród zmian systemowych warto zwrócić uwagę na kluczowy moment w życiu kobiety, który może niekorzystnie wpłynąć na jej karierę. Jest to powrót z urlopu macierzyńskiego. Dlatego przygotowanie systemu utrzymania takiej pracownicy jest ważnym wyzwaniem, które pomoże firmom utrzymać różnorodność je wśród personelu.
Specyfiką polski jest również postrzeganie problematyki różnorodności, głównie w kontekście równości płci. Wynika to homogeniczności społeczeństwa. Być może jednak z tego powodu problem ten nie jest aż tak szeroko dyskutowany i powszechnie znany wśród Polaków.
W panelu udział wzięli: Irene Natividad - prezydent Global Summit of Women, Ronald Binkofski - dyrektor generalny Microsoft Polska, Łukasz Kalinowski - prezes Metlife Polska, Andrzej Klesyk - prezes zarządu PZU, Dorota Piskorska - dyrektor ds. rozwoju korporacyjnego i HR Polpharma, Beata Stelmach - prezes zarządu General Electric Polska.
Partnerami panelu była Polpharma i Metlife.
****
EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."
Więcej informacji: www.efni.pl
Patronat honorowy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy, Parlament Europejski
Partnerzy instytucjonalni Instytut Lecha Wałęsy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Samorząd Województwa Pomorskiego
Partnerzy strategiczni PKN ORLEN S.A., PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", TVP SA,
Partner Gali Otwarcia Bank Pekao S.A.
Partnerzy główni ArcelorMittal Poland, Biznes.pl, „Bloomberg Businessweek Polska", Citi Handlowy, EKES Grupa Pracodawców, „Forbes", Fortum, Google, Grupa Adamed, Havas Worldwide, KPMG, „Newsweek", Onet, PKP Intercity, Samsung Electronics Polska, Wardyński i Wspólnicy
Partnerzy wspierający AMS, „Gazeta Giełdy Parkiet", MetLife, Microsoft, MSL Group, Orange Polska, Polpharma, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Radio TOK FM, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan
Główny partner merytoryczny THINKTANK
Partnerzy merytoryczni BIAC/OECD, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA, ECFR, „LIBERTÉ!", POLITYKA INSIGHT, UN Global Compact
Partnerzy logistyczni Dell, Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Oficjalny przewoźnik PLL LOT SA
Producent wykonawczy IDFX
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Zbigniew Maciąg, zmaciag@konfederacjalewiatan.info, tel.: 604 589 080
Magdalena Słodownik, mslodownik@konfederacjalewiatan.info, tel.: 660 426 009