Wojna w mediach, media na wojnie
2014-10-03
Media służą dziś do tego by oszukiwać, by manipulować, by tworzyć świat równoległy. Są narzędziem wykorzystywanym przez grupy interesów, co widać szczególnie podczas aktualnego konfliktu na Ukrainie - powiedziała Natalia Gumenyuk, współzałożycielka i korespondentka międzynarodowa Hromadske.TV z Ukrainy.
Michał Broniatowski, redaktor naczelny Forbes zauważył, że działania wojenne prowadzi się dziś także w mediach, czego najlepszym przykładem jest postrzeganie sytuacji na Ukrainie przez przeciętnego Rosjanina. Podkreślił, że odnośnie informacji na temat miejsc, w których toczy się wojna, powinno się polegać na dziennikarstwie społecznościowym. Wynika to z faktu, że niewiele mediów głównego nurtu stać na wysyłanie korespondentów w miejsca konfliktów, a ponadto wielu dziennikarzy nie dociera do samego centrum konfliktu z obawy o swoje życie. Konieczne jest jednak przeprowadzanie weryfikacji informacji podawanych przez media społecznościowe.
Jeffrey Gedmin, współdyrektor Transatlantic Renewal Project z USA stwierdził, że niezależnie od charakteru działań informacyjnych podejmowanych przez media zawsze powinny one zmierzać w stronę wiarygodności i obiektywizmu podawanych informacji. Jednocześnie podkreślił, że mediom trudno jest działać obiektywnie, kiedy społeczeństwa rozdarte są wojną.
W opinii Natalii Gumenyuk z Hromadske.TV duże instytucje, jak i media cieszą się słabnącym poziomem zaufania społecznego. Podnosząc temat odpowiedzialności dziennikarskiej wskazała, że aby obiektywnie relacjonować wydarzenia np. wojenne trzeba poświęcić wiele czasu, by zrozumieć sytuację, poznać szczegóły i konteksty. Jej zdaniem nadużycia w mediach istnieją na całym świecie, niemniej różnica pomiędzy krajami Zachodnimi i Wschodnimi polega na skali tych nadużyć.
Sylvie Kauffmann, dyrektor wydawnicza Le Monde wskazała, że przy obecnej sytuacji w Rosji wysiłki Zachodu, aby społeczeństwu rosyjskiemu pokazać inny obraz wydarzeń, niż dostarcza mu reżim, nie przyniosłyby podobnych efektów, jak za czasów zimnej wojny, gdyż obecnie na świecie inny jest kontekst polityczny i społeczny, a rosyjska maszyna propagandowa jest o wiele bardziej zaawansowana. Zauważyła również, że naturą mediów zachodnich jest to, iż jeśli popełniają błędy i je zauważają, to starają się je później naprawić.
Henry Foy, korespondent Financial Times na Europę Centralną powiedział, że aktualnie istnieje duża presja na media mainstreamowe, by przekazywane informacje na temat konfliktów zbrojnych były solidnie weryfikowane. To powoduje, że dziś raportując konflikt przekazuje się konkretne wypowiedzi określając ich źródło, a media nie chcą brać odpowiedzialności za tworzenie obiektywnego obrazu wydarzeń. Wspomniał również o problemie mediów, które są w coraz gorszej sytuacji ekonomicznej i nie stać ich na wysyłanie reporterów na dłuższy czas w dalekie regiony świata.
Partnerem panelu była Telewizja Polska S.A.
****
EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem wybitnych przedstawicieli świata polityki, kultury, nauki i mediów. Organizowane jest od 2011 r. przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Celem Forum jest wypracowywanie pomysłów na silną Europę i konkurencyjną gospodarkę, otwartą na trendy cywilizacyjne i technologiczne. Tegoroczna edycja EFNI odbywa się w dniach 1-3.10.2014 r. w Sopocie, a jej hasłem przewodnim jest pytanie: „Europa bezpieczna i konkurencyjna - realistyczny cel czy nieosiągalne marzenie? Perspektywa biznesu."
Więcej informacji: www.efni.pl
Patronat honorowy Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Bronisław Komorowski, Przewodniczący Rady Europejskiej Herman Van Rompuy, Parlament Europejski
Partnerzy instytucjonalni Instytut Lecha Wałęsy, Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP, Samorząd Województwa Pomorskiego
Partnerzy strategiczni PKN ORLEN S.A., PZU, Totalizator Sportowy, „Dziennik Gazeta Prawna", TVP SA,
Partner Gali Otwarcia Bank Pekao S.A.
Partnerzy główni ArcelorMittal Poland, Biznes.pl, „Bloomberg Businessweek Polska", Citi Handlowy, EKES Grupa Pracodawców, „Forbes", Fortum, Google, Grupa Adamed, Havas Worldwide, KPMG, „Newsweek", Onet, PKP Intercity, Samsung Electronics Polska, Wardyński i Wspólnicy
Partnerzy wspierający AMS, „Gazeta Giełdy Parkiet", MetLife, Microsoft, MSL Group, Orange Polska, Polpharma, Polski Związek Pracodawców Przemysłu Wydobywczego, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna, „Puls Biznesu", Radio TOK FM, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR, „Warsaw Business Journal Observer", Związek Pracodawców Technologii Cyfrowych Lewiatan
Główny partner merytoryczny THINKTANK
Partnerzy merytoryczni BIAC/OECD, Centrum Stosunków Międzynarodowych, demosEUROPA, ECFR, „LIBERTÉ!", POLITYKA INSIGHT, UN Global Compact
Partnerzy logistyczni Dell, Port Lotniczy Gdańsk im. L. Wałęsy, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Oficjalny przewoźnik PLL LOT SA
Producent wykonawczy IDFX
KONTAKT DLA MEDIÓW:
Zbigniew Maciąg, zmaciag@konfederacjalewiatan.info, tel.: 604 589 080
Magdalena Słodownik, mslodownik@konfederacjalewiatan.info, tel.: 660 426 009