Zielony wzrost - mit czy szansa

Europy nie stać na nieprowadzenie efektywnej zielonej polityki. Dlatego należy zapomnieć o kosztach, myśleć innowacyjnie o przyszłości i podążać obraną wcześniej drogą - uznali uczestnicy panelu EFNI 2013 o energii odnawialnej.

W panelu „Zielony wzrost - mit czy szansa" dyskutowano o tym, jak utrzymać konkurencyjność przy ograniczeniach polityki klimatycznej, jak zmienić hamulec rozwoju w eldorado dla innowacji, jak pokonać mentalne i strukturalne bariery finansowania czystych technologii.

Nicola Brandt, Starsza Ekonomistka OECD, stwierdziła, że Europy nie stać na niekorzystanie z energii odnawialnej. Z analizy OECD wynika, że kluczem do najbardziej efektywnej i najtańszej zielonej polityki jest odpowiednia wycena kosztów emisji CO2. To wielkie wyzwanie, tym bardziej, że dotąd zakończyło się to niepowodzeniem w wielu krajach. W 1971 r. na całą produkowaną energię, 17 procent przypadało na energię odnawialną, obecnie wynik jest podobny. Żeby zmienić ten wynik należy inwestować w edukację i innowacyjne inwestycje - dodała Brandt.

Zbigniew Bochniarz, profesor wizytujący w Evans School of Public Affairs na Uniwersytecie Waszyngtońskim zauważył, że nie możemy rozwiązywać problemu zielonego wzrostu, jeśli przyjmiemy tylko perspektywę europejską. W Stanach Zjednoczonych to właśnie miasta zmniejszyły o 40 procent emisję gazów cieplarnianych. - Nie możemy patrzeć tylko na politykę krajowa, czy unijną, ale przede wszystkim na poziom niżej np. politykę miast. I nie zapominajmy, że społeczność biznesowa jest największą siłą, żeby zmienić tę politykę - dodał.

Alexandre Affre, dyrektor ds. przemysłu BUSINESSEUROPE powiedział, że Europa nie powinna uważać, że jest osamotniona w obliczu wyzwania polityki klimatycznej. Sugerował, że Unia Europejska powinna zastanowić się, jak podchodzić do globalnych negocjacji klimatycznych. Powinna też uprościć, na poziomach krajowym i europejskim, regulacje prawne w tym zakresie.

W pewnej kontrze do pozostałych opinii Prezes Zarządu Petrolinvest, Bertrand Le Guern stwierdził, że z perspektywy firm z branży mówienie, że czegoś nie można robić nie jest podejściem biznesowym. A przemysł nie może sobie pozwolić na zaprzestanie i ograniczenie wydobycia. Dodał jednak, że Europa musi uwierzyć, że inwestycje w energię odnawialną to dobry pomysł. Przykład niekorzystnych przepisów dotyczących np. indywidualnego montażu paneli solarnych na dachach, pokazuje jednak, że politycy w tym nie pomagają. Le Guern zwrócił też uwagę na fakt, że zielona rewolucja sprawi, że jedne podmioty na tym wygrają, a inne przegrają.

Roman Szyszko, Wiceprezes Zarządu ds. Finansowych, ENERGA S.A., powiedział, że bycie „zielonym", przyjaznym dla środowiska musi mieć różne wymiary i należy w tym zachować równowagę. - W obecnie prowadzonej polityce klimatycznej niezwykle ważna jest elastyczność. My stawiamy na dywersyfikację - dodał Szyszko.

Wszyscy uczestnicy panelu zgodzili się z tym, że należy uprościć język, jakim rozmawiamy o zielonej energii, żeby w dyskusję mógł włączyć się przeciętny obywatel.

Panel poprowadziła Małgorzata Bonikowska, Partner Zarządzający, THINKTANK. Partnerem panelu była Energa S.A. Polska.


****

EUROPEJSKIE FORUM NOWYCH IDEI to międzynarodowy kongres środowisk biznesowych z udziałem przedstawicieli świata nauki, kultury i polityki. Organizowane jest przez Konfederację Lewiatan we współpracy z BUSINESSEUROPE, Miastem Sopot oraz polskimi i międzynarodowymi firmami i instytucjami. Tegoroczna, trzecia edycja EFNI odbędzie się w dniach 25-27.09.2013 r. w Sopocie. Hasło przewodnie Forum brzmi: „Co dalej Europo? Jak na nowo urządzić Stary Kontynent? Perspektywa biznesu." www.efni.pl

Patronat honorowy            nad EFNI 2013 objął Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, Prezydent Rady Europejskiej oraz Parlament Europejski

Partnerzy instytucjonalni:              Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego

Partnerzy strategiczni:    Orange Polska, PKN ORLEN S.A., Grupa PZU, Dziennik Gazeta Prawna, TVP SA

Partner Gali Otwarcia:     Bank Pekao SA

Partnerzy Główni:              Bloomberg Businessweek Polska, Deloitte Polska, EKES - Grupa Pracodawców, Grupa Energa, KPMG, Miasto Gdańsk, Polpharma, PGNiG SA, Provident Polska, Tesco Polska, Totalizator Sportowy

Partnerzy wspierający:     Bank Pocztowy, Forbes, Gazeta Giełdy Parkiet, Havas Worldwide Warsaw, Intermarché, MBA Manager, MetLife Amplico, Newsweek Polska, Grupa Kapitałowa PGE, PSSE, Puls Biznesu, Radio PiN, Wirtualna Polska, Radio TOK FM, Wprost

Partnerzy merytoryczni: Fundacja Instytut Lecha Wałęsy, Liberté!, THINKTANK, World Academy of Art and Science

Partnerzy logistyczni:       Dell, marka Opel, Port Lotniczy Gdańsk im. L.Wałęsy

Oficjalny Przewoźnik:       PLL LOT SA