Sprzedaż bezpośrednia regulowana unijnymi przepisami

13 marca br. Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej wspólnie z Polską Konfederacją Pracodawców Prywatnych Lewiatan zorganizowało Spotkanie Okrągłego Stołu poświęcone przenoszeniu konsumenckich regulacji unijnych do prawa polskiego.

Celem spotkania było m.in. przedstawienie najważniejszych regulacji unijnych dotyczących praw konsumentów, omówienie sposobów i konsekwencji ich wprowadzania do polskiego prawa oraz wskazanie koniecznych zmian w przedsiębiorstwach sektora sprzedaży bezpośredniej. Z sektorem tym współpracuje ponad 800 tysięcy osób. „To więcej niż liczba mieszkańców Łodzi", zauważyła Ewa Kudlińska-Pyrz, przewodnicząca zarządu PSSB.

W siedzibie PKPP Lewiatan, na temat planowanych zmian w polskim prawie wynikających z dyrektywy w sprawie praw konsumentów, dyskutowali przedstawiciele administracji rządowej, przedsiębiorstw zrzeszonych w PSSB, firm niezrzeszonych, organizacji konsumenckich, stowarzyszeń handlowych i rzeczników konsumentów. Panelistami byli: Aneta Wiewiórowska-Domagalska z Departamentu Prawa Cywilnego Ministerstwa Sprawiedliwości, Monika Stec, dyrektor Departamentu Polityki Konsumenckiej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Rady Krajowej Federacji Konsumentów, mec. Michał Chodkowski, przedstawiciel Administratora Kodeksu PSSB oraz Magdalena Piech z Departamentu Prawnego PKPP Lewiatan. Debatę poprowadziła Jolanta Kucharska, dziennikarka TVN CNBC.

Wśród głównych tematów poruszanych przez mec. Michała Chodkowskiego, oraz Magdalenę Piech znalazły się m.in: niejasności dotyczące zwrotu zakupionych towarów i odpowiedzialności konsumenta w związku z odstąpieniem od umowy, testowanie zakupionych towarów, ustalenie minimalnego progu wartości transakcji, przy którym nie ma obowiązków informacyjnych, domniemanie istnienia wady rzeczy w chwili jej wydania konsumentowi oraz sposobu realizacji obowiązków informacyjnych przed zawarciem umowy.

Michał Chodkowski poruszył także temat okresu dotyczącego domniemania istnienia wady rzeczy, który ma zostać wydłużony z 6 do 12 miesięcy.

Według Anety Wiewiórowskiej-Domagalskiej, przepisy powinny być tak sformułowane, aby przedsiębiorcy i konsumenci mieli jasność co do litery prawa.
Unijne przepisy mają być wprowadzone do polskiego prawa do końca tego roku, a wejdą w życie w połowie 2014.

Dodatkowych informacji udziela:

Jolanta Flaga Mirosław Luboń
Senior PR Executive Dyrektor Generalny
PEŁKA CREATIVES / PEŁKA PR Polskie Stwarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej
tel.: +48 22 853 56 22 do 24 tel. :+4822 6684332
kom. +48 662 231 828 kom. +48 606 393 946
e-mail: j.flaga@epcreatives.pl e-mail: mlubon@pssb.pl

***********************************
INFORMACJE DODATKOWE:
PSSB - Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej działa od 1994 roku i grupuje 16 przedsiębiorstw prowadzących sprzedaż bezpośrednią na terenie Polski oraz trzy firmy spoza branży. Ich łączny udział w rynku przekracza 60%. Główne cele Stowarzyszenia to m. in.: promocja i stały rozwój tego kanału dystrybucji podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa na temat sprzedaży bezpośredniej, wyjaśnianie jej ekonomicznego znaczenia i zalet dla klientów, upowszechnianie i stałe monitorowanie przestrzegania zasad „Kodeksu sprzedaży bezpośredniej" oraz prezentowanie w kontaktach zewnętrznych stanowiska członków Stowarzyszenia w sprawach istotnych dla sektora sprzedaży bezpośredniej. Stowarzyszenie aktywnie działa także w obszarze edukacji i wspierania idei przedsiębiorczości wśród młodzieży i studentów, współpracując z kilkoma wyższymi uczelniami ekonomicznymi w kraju, prowadząc Program Wspierania Przedsiębiorczości Studentów oraz organizując coroczny konkurs dla studentów na najlepszą pracę dyplomową o sprzedaży bezpośredniej. PSSB jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej SELDIA, światowej Federacji Stowarzyszeń Sprzedaży Bezpośredniej (WFDSA), Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan oraz czynnie współpracuje z Federacją Konsumentów.
Więcej informacji na www.pssb.pl


Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan