Dyrektywa o efektywności energetycznej

Komisja ds. Przemysłu, Badań Parlamentu Europejskiego głosowała nad sprawozdaniem do dyrektywy o efektywności energetycznej. Istotne postulaty biznesu nie zostały uwzględnione.

Sprawozdanie do dyrektywy o efektywności energetycznej, które było przedmiotem głosowania 28 lutego, przygotował luksemburski eurodeputowany z partii Zielonych, Claude Turmes. Komisja przyjęła dokument 51 głosami przy 6 głosach przeciwko i 3 wstrzymaniach od głosu.
W głosowaniu przyjęto m.in. następujące ustalenia:

- Wiążące cele oszczędności energii dla krajów członkowskich, wyrażone jako absolutny poziom konsumpcji energii pierwotnej na poziomie 368 Mtoe do 2020 roku. W sytuacji, gdy kraje członkowskie uchwalą kolektywnie wiążące cele oszczędności, dopuszczona jest możliwość uchylenia od realizacji obowiązkowych celów zawartych w art. 4 (2,5% rocznej renowacji budynków publicznych), i art. 6 (1,5% rocznych oszczędności energii po stronie producentów energii).
- Powołanie narodowych instytucji, które będą akumulowały oraz dystrybuowały środki finansowe na wsparcie realizacji celów efektywności energetycznej.
- Narodowe plany oszczędności energii w budynkach, z celem oszczędności energii na poziomie 80% do 2050 roku oraz obowiązkowym celem renowacji 2,5% powierzchni budynków publicznych każdego roku; kraje mogą wybrać osiągnięcie oszczędności w tej dziedzinie poprzez alternatywne środki, takie jak: zmiana zachowań lub wymiana systemów cieplnych.
- Przy zakupie lub wynajmie budynków użyteczności publicznej, a także zakupie produktów i usług przez instytucje publiczne, będą musiały być brane pod uwagę najwyższe standardy efektywności energetycznej, przy jednoczesnym zachowaniu warunku efektywności kosztowej.
- Krajowe systemy oszczędności energii, zobowiązujące operatorów i dystrybutorów energii do oszczędności na poziomie przynajmniej 1,5% rocznej sprzedaży energii, uśrednionej na przestrzeni 3 kolejnych lat; 10% tych oszczędności może być zrealizowane poprzez tzw. środki krótkoterminowe takie jak: kampanie informacyjne, czy audyty energetyczne, a pozostałe 90% poprzez oszczędności długoterminowe, czyli renowację budynków, efektywne urządzenia gospodarstwa domowego oraz ciepłownicze itp.
- Obowiązkowe audyty energetyczne dla dużych przedsiębiorstw przynajmniej co 4 lata; możliwość wykonywania audytów przez wewnętrznych akredytowanych ekspertów; Aneks Va określa minimalne kryteria dla audytów.
- Mapy drogowe dla rozwoju efektywnej kogeneracji w państwach członkowskich; zawierające obowiązek, przy uwzględnieniu analizy kosztów i korzyści, wyposażania w systemy odzyskiwania ciepła opadowego nowych oraz w znacznym stopniu modernizowanych elektrociepłowni o mocy powyżej 20 MW; utrzymano zapis Komisji Europejskiej o lokalizacji nowych instalacji blisko źródeł odbioru ciepła, ale tylko po przeprowadzeniu analizy kosztów i korzyści.
- Art. 19 zawiera zapisy o możliwości ustalania odrębnych celów oszczędności energii dla przemysłów energochłonnych. Komisja ma monitorować wpływ dyrektywy na zjawisko „carbon leakage".
- Według sprawozdania, Komisja Europejska ma monitorować wpływ wdrożenia dyrektywy o efektywności energetycznej na system ETS i jeśli uzna to za konieczne - odłożyć (ang. set-aside) odpowiednią część pozwoleń na emisję z aktualnie określonej puli na lata 2013-2020.

Głosowanie w komisji ITRE poprzedziły wielotygodniowe negocjacje grup politycznych w ramach których uzgodniono 18 poprawek kompromisowych, w tym 14 mających poparcie wszystkich partii politycznych. Następnym etapem prac legislacyjnych będą negocjacje Parlamentu z Radą Europejską. Komisja ds. przemysłu Parlamentu Europejskiego w głosowaniu dała mandat sprawozdawcy do reprezentowania Parlamentu w negocjacjach z Radą Europejską. Uznano postulat sprawozdawcy, aby poprawki przegłosowane w ITRE reprezentowały stanowisko Parlamentu.

PKPP Lewiatan pozytywnie ocenia inicjatywę nadania impulsu do poprawy efektywności energetycznej w Europie. W Polsce istnieje duży potencjał dla poprawy efektywności energetycznej. Jednakże niektóre zapisy sprawozdania Parlamentu Europejskiego uznajemy za szkodliwe dla europejskiej i polskiej gospodarki. Szczególnie chodzi o wiążące cele redukcyjne dla krajów członkowskich, a także zapisy dające Komisji Europejskiej zielone światło do zmiany ilości pozwoleń w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (ETS).

Ingerencja we wcześniej ustalone ramy prawne systemu ETS obniży jego przewidywalność i wiarygodność dla inwestorów, co spowoduje dalsze wahanie ceny pozwoleń. Będzie to miało negatywne konsekwencje dla polskiego jak i europejskiego przemysłu. Ubolewamy iż postulaty biznesu w tej kwestii, nie zostały w sprawozdaniu uwzględnione.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan