Lepszy projekt zmiany Kodeksu Pracy
2007-09-27
Po konsultacjach społecznych i uzgodnieniach międzyresortowych Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło poprawiony projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy
dotyczący zmian w zakresie przepisów o równym traktowaniu w zatrudnieniu, czasu pracy oraz przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
W związku z tym, iż niektóre proponowane zapisy były znacznie dalej idące niż to wynika z zapisów prawa europejskiego oraz, że niektóre rozwiązania mogły być sprzeczne z wymogami Dyrektyw Unii Europejskich projekt ustawy był przedmiotem posiedzenia Zespołu ds. prawa pracy i układów zbiorowych Komisji Trójstronnej. W wyniku dyskusji w poprawionym projekcie ustawy zostały doprecyzowane niektóre zapisy związane z zakazem dyskryminacji w stosunkach pracy, tak aby treść przepisów nie budziła wątpliwości interpretacyjnych.
Kolejną kwestią, o której wspominali m.in. eksperci PKPP Lewiatan, i która uzyskała akceptację strony rządowej jest wycofanie się ze zmian (art. 237[11]) dotyczących organizacji służby bhp w zakładzie pracy uniemożliwiającej pracodawcom, zatrudniającym co najmniej stu pracowników, w przypadku braku kompetentnych pracowników, zlecania usług z tego zakresu wyspecjalizowanym służbom zewnętrznym.
Podkreślić należy, iż Dyrektywa 89/391/EWG stwarza możliwość zatrudniania własnych pracowników służby bhp albo zlecania usług z tego zakresu wyspecjalizowanym służbom zewnętrznym w przypadku „...braku kompetentnego personelu w danym zakładzie i (lub) przedsiębiorstwie...”.
Dyrektywa daje również dowolność w określaniu przez państwa członkowskie:
• kategorii zakładów (w zależności od charakteru działalności i rozmiarów), w których pracodawca (przy założeniu jego kompetencji) może sam wykonywać zadania takiej służby,
• wymaganych kompetencji pracowników służby bhp.
W wyniku konsultacji społecznych projekt w stosunku do pierwotnej jego wersji zawiera także zgodne z prawem europejskim regulacje w zakresie wprowadzania dłuższego okresu rozliczeniowego czasu pracy (od 6 do 12 miesięcy) przewidując, że byłoby to możliwe nie tylko w drodze układu zbiorowego pracy, ale także na podstawie porozumienia zawieranego ze związkami zawodowymi, a w razie ich braku z przedstawicielami pracowników.