Lewiatan podpisał Kodeks Sponsoringu Kultury!
2011-12-07
5 grudnia podczas konferencji „Partnerstwa kreatywne. Kultura w biznesie i biznes w kulturze" odbyło się uroczyste podpisanie Kodeksu Sponsoringu Kultury przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego oraz przedstawicieli świata biznesu: Ludwika Sobolewskiego, Prezesa Giełdy Papierów Wartościowych i Lecha Pilawskiego, Dyrektora Generalnego Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Kodeks Sponsoringu Kultury jest inicjatywą Narodowego Centrum Kultury oraz Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Jego powstanie poprzedziły konsultacje społeczne oraz badania diagnozujące zjawisko sponsoringu kultury w Polsce. - Możemy poprawić relacje i usprawnić komunikację między przedsiębiorstwami a instytucjami kultury - to jeden z wniosków z przeprowadzonej analizy. To wciąż relacja dwóch światów - ale nie wrogich i nie niechętnych wobec siebie. Raczej takich, które chcą się poznać i chcą współpracować. Brakuje czasem prostych narzędzi i wskazówek, co robić, by było lepiej, sprawniej i ze wzajemnymi korzyściami. Takim narzędziem i źródłem wskazówek jest Kodeks Sponsoringu Kultury - mówi Mikołaj Lewicki, socjolog, adiunkt w Instytucie Socjologii UW, autor raportów na temat relacji między sektorem prywatnym a instytucjami kultury. - Sponsoring w żadnym razie nie załatwi problemów związanych z finansowaniem kultury czy polityką kulturalną państwa, ale ma szansę radykalnie poprawić komunikację i relacje między wspomnianymi już "światami" - dodaje. Zapisy Kodeksu służą pogodzeniu często odmiennych interesów firm i instytucji kultury w obszarze sponsoringu oraz budowaniu i promocji dobrych praktyk w tym obszarze. Kodeks porusza kwestie roli rozwoju kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, komunikowania wspólnych działań, równowagi we wzajemnych świadczeniach, wolności artystycznej, transparentności oraz nieograniczonego dostępu do projektów kulturalnych. Od początku w powstawanie Kodeksu zaangażowane było Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pomysł włączenia władz publicznych różnych szczebli odpowiedzialnych za kulturę w działania edukacyjne i promujące sponsoring kultury nie jest nowy. W Europie władze te wielokrotnie inicjowały programy zachęcające firmy do inwestowania w kulturę, dostarczające wiedzę o dobrych praktykach oraz narzędzia z tego zakresu. Działaniom tym towarzyszy cel pobudzania współpracy międzysektorowej i podnoszenia poczucia odpowiedzialności obywatelskiej. W Polsce znaczenie projektu usprawniającego i promującego współpracę biznesu i kultury zauważają również przedstawiciele firm. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan aktywnie przyłączyła się do działań na rzecz powszechnego ożywienia aktywności kulturalnej i systemowych zmian w tym zakresie. Świadomi szczególnego znaczenia kultury dla rozwoju gospodarczego, uważamy za konieczne uczynienie z kultury ważnego obszaru partnerstwa publiczno-społeczno-prywatnego. Kompetencje kulturowe obywateli warunkują uczestnictwo w nowoczesnej gospodarce, a potencjał kulturowy społeczeństwa jej rozwój. Dlatego stawiamy na kulturę - uważa Henryka Bochniarz, prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Rozwiązania zaprezentowane w Kodeksie są zbieżne z zapisami zawartymi w innych tego typu regulacjach, m.in. Consolidated ICC Code, Code of Funding Practice wypracowanym w ramach Funding and Accountability Interest Group, czy Code of Governance for Charities and IPCs. - Posłużenie się w Kodeksie sprawdzonymi rozwiązaniami, nie tylko uwiarygodnia projekt, ale pozwala odwołać się do doświadczeń inicjatorów podobnych projektów, powstałych w innych państwach. Podobnie jak oni, musieliśmy się zmierzyć z pytaniami - czym jest sponsoring kultury, jakie są role partnerów w tego rodzaju przedsięwzięciach, jak umowy powinny funkcjonować w przestrzeni społecznej, w której interes głównego beneficjenta - widza nie może być naruszony ani przez dominacje przekazu sponsorskiego nad treścią artystyczną, ani przez zgodę instytucji na kompromis artystyczny w zamian za pozyskanie sponsora - mówi mec. Dorota Bryndal, wspólnik, Kancelaria Prawna GESSEL, współautorka projektu Kodeksu Sponsoringu Kultury.
Kolejnymi działaniami na rzecz profesjonalizacji działań z obszaru sponsoringu kultury będą szkolenia dotyczące tworzenia ofert sponsoringowych oraz roli sponsoringu kultury w działaniach reklamowych i PR, a także debaty poświęcone wymianie doświadczeń praktyków i refleksji na temat modernizacji sfery kultury oraz współpracy międzysektorowej. Druga połowa bieżącego roku będzie również początkiem programu pilotażowego „Artystyczne interakcje w miejscu pracy" polegającego na praktycznym zastosowaniu partnerstw kreatywnych.
Kodeks Sponsoringu Kultury (załącznik)
Zdjęcia