Rada Podatkowa ws. zwrotu VATu dla podróżnych

Rada Podatkowa PKPP Lewiatan wysłała do Ministerstwa Finansów oraz Komisji Finansów Publicznych pismo dotyczące zwrotu VAT dla podróżnych.  

W ślad za opinią Rady Podatkowej PKPP Lewiatan do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (pismo PKPP Lewiatan z dnia 4 stycznia 2011 r., nr PKPP/4/1/MB/2011), postulujemy, w zakresie zwrotu podatku Vat podróżnym, powrót do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, który został przedłożony przez sejmową Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji - druk sejmowy nr 3066, zawierający kompleksowe propozycje zmian, i który został skierowany w dniu 11 czerwca 2010 r. przez Sejm RP do rozpatrzenia przez Komisję Finansów Publicznych.

Rada Podatkowa PKPP Lewiatan w ww. piśmie z dnia 4 stycznia 2011 r., opiniując rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (dalej: projekt rządowy) odniosła się krytycznie m. in. do art. 1 pkt 30, 31 i 32 wprowadzających zmiany do ustawy o Vat w zakresie usług zwrotu podatku od towarów i usług (dalej: Vat) osobom fizycznym niemającym stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty (zwanych dalej: podróżnymi). Według Rady Podatkowej przepisy proponowane w rządowym projekcie ustawy dotyczące zwrotu Vat podróżnym powracają do przestarzałej z technicznego punktu widzenia i nieodpowiadającej obecnym warunkom gospodarczym koncepcji sprzed kliku lat. W szczególności zwróciliśmy uwagę, że w rządowym projekcie ustawy pozostawia się w art. 127 ustawy o VAT wymóg uzyskania zaświadczenie Ministra Finansów, wymagający uprzedniego złożenia przez pośrednika wielu innych zaświadczeń, co jest sprzeczne z ustawą deregulacyjną.

Uzasadnienie dla poszczególnych krytycznych uwag do rządowego projektu ustawy znajduje się w ww. piśmie z dnia 4 stycznia 2011 r., natomiast w tym miejscu Rada Podatkowa pragnie zwrócić uwagę na nowszą i tym samym nowocześniejszą propozycję przepisów dotyczących zwrotu podatku Vat podróżnym, zawartą w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług przedłożonym przez sejmową Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji - druk sejmowy nr 3066 (dalej: projekt komisyjny).

Za zasadnością powrotu do komisyjnego projektu ustawy przemawia fakt, iż zawiera on kompleksowe unormowanie instytucji zwrotu podatku Vat podróżnym. Mało tego - zasadność wprowadzenia proponowanych przez Komisję Nadzwyczajną „Przyjazne Państwo" zmian do ustawy o Vat została dogłębnie przeanalizowana w trakcie dwóch lat prac Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo" przy udziale ekspertów z zakresu prawa podatkowego oraz ekspertów Biura Analiz Sejmowych. Komisyjny projekt ustawy w toku prac legislacyjnych został pozytywnie zaopiniowany przez Biuro Analiz Sejmowych, cyt.:

„(...) Zmiany zawarte w niniejszym projekcie pozwolą wprowadzić w życie sprawniejszy system zwrotu VAT podróżnym, w szczególności poprzez możliwość korzystania z powszechnie obowiązujących w obrocie form płatności. Proponowane zmiany powinny również wywierać pozytywne oddziaływanie na konkurencyjność Polski w stosunku do innych Państw Członkowskich. W tym zakresie istotne znaczenie będzie miała perspektywa powstania wyspecjalizowanych podmiotów, których przedmiotem działalności będzie prowadzenie działalności pośrednictwa pomiędzy sprzedawcami a osobami fizycznymi niemającymi stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty. Wejście w życie projektu ustawy powinno również w pewnym zakresie, pośrednio przyczynić się do zmniejszenia bezrobocia. (...)" - por. Opinia prawna z dnia 23 listopada 2009 r. dotycząca Komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy nr 3066), prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski ekspert ds. legislacji w Biurze Analiz Sejmowych, Uniwersytet Łódzki).

W tej samej opinii Biuro Analiz Sejmowych, oceniając zgodność projektu z prawem wspólnotowym Unii Europejskiej, uznało kompletność dokonanej implementacji artykułu 146(1)(b) w związku z artykułem 147 Dyrektywy 112.

Komisyjny projekt ustawy został pozytywnie zaopiniowany również przez Krajową Radę Sądownictwa na posiedzeniu plenarnym w dniu 12 maja 2010 r. (por. pismo Przewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa SSN Antoniego Górskiego z dnia 18 maja 2010 r., nr WOK 620-52-10, załączone do druku nr 3066).

Uważając, że komisyjny projekt ustawy w sposób uporządkowany, spójny, a przede wszystkim kompletny reguluje omawiana instytucję, i jako taki został pozytywnie oceniony przez wiele uznanych autorytetów, prezentujemy poniżej propozycję zmian do rządowego projektu ustawy, które uwzględniają dotychczasowe prace Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo" w zakresie zwrotu podatku Vat podróżnym.

Proponujemy zatem, aby art. 1 pkt 30 -32 ustawy rządowej nadać następujące brzmienie:
„30) w art. 127 :
a) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Zwrot podatku podróżnym jest dokonywany przez sprzedawcę lub przez podmioty, których przedmiotem działalności jest dokonywanie zwrotu, o którym mowa w art. 126 ust. 1. Zwrot podatku dokonywany jest w formie gotówkowej lub w formie bezgotówkowej, w rozumieniu art. 63 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2002 r. Nr 72 poz. 665 z późn. zm. )).",
b) w ust. 8:
- pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) są co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie zawiadomienia, o którym mowa w pkt 2, zarejestrowanymi podatnikami podatku;",
- pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) co najmniej od 12 miesięcy poprzedzających złożenie zawiadomienia, o którym mowa w pkt 2, nie mają zaległości w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa oraz zaległości z tytułu składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.",
- uchyla się pkt 4-6,
c) uchyla się ust. 9,
d) ust. 10 otrzymuje brzmienie:
„10. Podmiotem, o którym mowa w ust. 8, dokonującym zwrotu podatku może być wyłącznie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna, posiadająca kapitał zakładowy w wysokości co najmniej 4 mln złotych.",
e) uchyla się ust. 11a,
f) uchyla się ust. 11c i 12;

31) w art. 129:
a) w ust. 1 zdanie wstępne otrzymuje brzmienie:
„Do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu oraz do dostawy towarów, od których podróżny nabył prawo do uzyskania zwrotu podatku, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:",
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy lub do obniżenia kwoty podatku należnego od tej dostawy w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał dokument określony w art.128 ust. 2.";

32) w art. 130 w ust. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) minimalną wartość zakupów wynikającą z dokumentu, o którym mowa w art. 128 ust. 2, przy której można żądać zwrotu podatku; ".


Rada Podatkowa PKPP Lewiatan