Przemysł mody oparty na wiedzy

W ubiegłym roku branża odzieżowa i tekstylna zatrudniały w Polsce ponad 130 tys. pracowników. Rentowność w tekstyliach wynosiła 4,1 proc., a w odzieży 2 proc. Nastąpił wyraźny wzrost wydajności pracy. Produkcja odzieży powoli wraca z Azji do Europy.

„W naszym kraju branża tekstylno - odzieżowa miała zły wizerunek. Dlatego w ostatnich pięciu latach podejmowaliśmy wiele działań promocyjnych, aby ten wizerunek zmienić. Najistotniejszym jego elementem było modne wzornictwo, innowacyjne technologie, polskie specjalności na globalnym rynku mody , a zwłaszcza traktowanie naszych szaf jako istotnej części kultury życia codziennego. Chodziło o przekształcenie przemysłu odzieżowo - tekstylnego w innowacyjny przemysł mody oparty na wiedzy" - mówi Bogusław Słaby, prezes zarządu Związku Przedsiębiorców Przemysłu Mody Lewiatan.

Przemysł mody jest teraz lepiej zorganizowany, skuteczniej promowany i wyposażony w nowoczesne narzędzia komunikacji biznesowej, np. portal branżowy fashionweare.com. Kształci też własnych fachowców w różnych specjalnościach.

Przemysł mody szybko się rozwija mimo różnych trudności, o czym świadczy m.in. rosnący udział producentów odzieży w imprezie seminaryjno - wystawienniczej „Szwalnia - tylko dla profesjonalistów". Jej celem jest m.in. pomaganie zakładom odzieżowym w rozwiązywaniu problemów technologicznych, integracja i konsolidacja branży, czy nawiązanie i zacieśnianie współpracy miedzy producentami a szkołami.

Coraz większą renomę oraz rangę w kraju i za granicą zyskuje Fashion Week Poland, organizowany w Łodzi. Branża chce, żeby Łódź stała się w najbliższych latach centrum mody Europy Środkowo-Wschodniej.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan