Ponad 55 proc. firm inwestuje w innowacje

W tym roku i w przyszłym w innowacje zainwestuje 55,6 proc. małych i średnich przedsiębiorstw - wynika z badania przeprowadzonego przez PKPP Lewiatan.

 

To nieznacznie więcej przedsiębiorstw niż w latach 2008‐2010. Z badania Lewiatana wynika, że kluczem do zwiększenia innowacyjności, poza popytem, jest uproszczenie dostępu do finansowania takich inwestycji. Niebywale ważna jest także presja rynkowa - ze strony innych, bardziej innowacyjnych firm. To oznacza, że im więcej będzie przedsiębiorstw innowacyjnych, tym większa będzie presja na inne, którzy innowacje traktują po macoszemu.

Skłonność do innowacji deklarowana przez małe i średnie przedsiębiorstwa jest w niewielkim stopniu zależna od ich wielkości. Natomiast relatywnie duże problemy mają firmy z jednoznaczną odpowiedzią na pytanie, czy inwestycje w innowacje byłyby im przydatne. Ponad 50 proc. więcej mikro firm niż średnich i prawie 20 proc. więcej firm małych nie umiało na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć.

Badanie zostało przygotowane przez PKPP Lewiatan w ramach projektu „Monitoring kondycji sek¬tora MSP w latach 2010-2012" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, a zrealizowane przez CBOS na ogólnopolskiej próbie 1501 aktywnych przedsiębiorstw prywatnych.

Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan