Innowacyjność mniej ważna

Innowacyjność mniej ważna. Polskie firmy nie stawiają na innowacyjność – wynika z badania „Corporate Values Index 2009” sieci firm doradczych ECCO Network obejmującego 3800 największych firm z 11 krajów. Inaczej niż w USA czy innych krajach Europy, polskie przedsiębiorstwa częściej niż innowacyjność podkreślają staranie o satysfakcję klienta.

Wśród najważniejszych wartości, które firmy w Polsce wskazują jako kluczowe w swojej strategii są: satysfakcja klienta (obecna w deklaracjach 39% firm), jakość (35%) i innowacyjność (35%) – dopiero na dalszym miejscu. Te same wartości są najważniejsze także dla firm z innych krajów, choć w zupełnie innej kolejności. Poza Polską innowacyjność jest podkreślana znacznie częściej, jest wymieniana na pierwszym miejscu na równi z jakością. Dane opublikowano w raporcie Corporate Values Index 2009 przygotowanym przez międzynarodową sieć firm doradczych ECCO Network, reprezentowaną w Polsce przez On Board PR (www.onboard.pl). Raport przygotowany pod patronatem PKPP Lewiatan podsumowuje wyniki badań prowadzonych od ponad roku w 11 krajach świata, w tym w Polsce. Opisuje systemy wartości, na których bazują największe przedsiębiorstwa 14 różnych branż.


„Corporate Values Index 2009” to druga edycja międzynarodowych badań, które po raz pierwszy były zrealizowane w 2006 roku. Tegoroczny raport wskazuje na różnice, które zaszły od tamtego czasu. W skali międzynarodowej wzrosło np. znaczenie wartości takich jak zaufanie, odpowiedzialność, zrównoważony rozwój, czy odpowiedzialność społeczna.

„Widać też, że więcej firm na świecie stara się podkreślać swój udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego, we współpracy” – komentuje Norbert Ofmański, dyrektor zarządzający On Board PR – „Niestety Polska, podobnie jak np. Ukraina nie wypada pod tym względem najlepiej”.

Jak pokazują wyniki badania, w Polsce nadal niewiele firm określa wartości, którymi się kieruje. Odsetek takich przedsiębiorstw jest dużo niższy niż w innych krajach świata. Wynosi zaledwie 29,5% i jest ponad 2-krotnie niższy niż średnia światowa (77,5%). Należy jednak zwrócić uwagę, że w stosunku do badań przeprowadzonych trzy lata wcześniej liczba firm definiujących dla siebie takie „strategiczne drogowskazy” wzrosła.

Raport „Corporate Values Index 2009” przygotowany pod patronatem PKPP Lewiatan to podsumowanie projektu badawczego prowadzonego w ciągu ostatniego roku w 11 krajach świata, m.in. w Polsce, Francji, Niemczech, we Włoszech, Holandii, Austrii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, na Ukrainie, w Indiach i USA. Badanie objęło największe przedsiębiorstwa z 14 branż. Projekt zrealizowały firmy doradztwa PR tworzące międzynarodową sieć ECCO Network, reprezentowaną w Polsce przez On Board PR (www.onboard.pl). Celem badania było znalezienie odpowiedzi na pytania o skalę zastosowania przez biznes wartości jako koncepcji planowania strategii zarządzania i marketingu. Ideą raportu jest też przedstawienie różnic między systemami wartości określanymi przez firmy działające w różnych krajach, w różnych branżach, przez przedsiębiorstwa różnej wielkości.

Wykorzystanie wartości to jeden wiodących trendów w dziedzinie zarządzania, a wartości są też jednym z najważniejszych instrumentów nowoczesnego marketingu. Zestaw własnych wartości firmowych (ang. corporate values) wsparty odpowiednim wdrożeniem stanowi istotną pomoc w kształtowaniu pożądanych zachowań pracowników, ich rekrutacji, a także podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących działań marketingowych. Zarządzanie przez wartości stanowi istotny postęp np. w stosunku do zarządzania przez cele i jest trendem, który nabiera coraz większego znaczenia we współczesnym biznesie i nowoczesnej komunikacji.

ECCO International Communications Network (www.ecco-network.com) to jedna z największych międzynarodowych sieci firm PR zorientowanych na realizację działań komunikacyjnych w wymiarze globalnym, reprezentowana w Polsce przez On Board PR. Sieć powstała w 1989 roku, a jej główną siedzibą jest Londyn. ECCO Network jest reprezentowana przez firmy z 40 krajów świata obejmując swoim działaniem Europę, Amerykę, Azję i Afrykę. Swoją filozofię ECCO Network określa jako tworzenie i wdrażanie strategii komunikacji oparte na gruntownym zrozumieniu lokalnych rynków. Wśród międzynarodowych Klientów ECCO są m.in.: Cartoon Network, Coca Cola, Deutche Telekom, IBM, Marconi, Nokia, Regus, Samsung, Sony Computer Entertainment, Toshiba, Visa International, Xerox.

On Board Public Relations (www.onboard.pl). Firma świadczy usługi w dziedzinie doradztwa public relations. Jest laureatem nagrody Impactor 2009 dla najbardziej podziwianej agencji PR w Polsce. Zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem dynamiki wzrostu przychodów spośród 200 największych firm PR świata (wg rankingu The Holmes Report 2006). Wspólnie z firmami PR z kilkudziesięciu krajów tworzy międzynarodową sieć ECCO Network – jedną z największych sieci firm PR na świecie. Od 2007 roku posiada własne biuro w Kijowie na Ukrainie. On Board PR jest członkiem Związku Firm Public Relations, partnerem Instytutu Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, laureatem wielu nagród w międzynarodowych i polskich konkursach (IPRA GWA, Magellan, Złote Spinacze). Firma zapewnia kompleksową obsługę w zakresie komunikacji oferując strategiczne doradztwo m.in. w obszarach: Brand Public Relations, Corporate & Financial Communications, Investor Relations, Crisis Management.


Raport Corporate Values




Dodatkowych informacji udziela:

Natalia Krawczuk
On Board Public Relations Sp. z o.o.,
ul. Wolska 88, 01-141 Warszawa
tel.(+48 22) 321-51-00,
e- mail: nkrawczuk@onboard-sanmarkos.pl