Priorytety federacji pracodawców państw Trio - Hiszpania, Belgia i Węgry

W ciągu następnych 18 miesięcy przewodnictwo w Unii Europejskiej obejmą trzy nowe państwa, tzw. trio:

• Hiszpania w pierwszej połowie 2010 roku,
• Belgia w drugiej połowie 2010 roku
• oraz Węgry w pierwszej połowie roku 2011.

Współpraca państw w ramach trio umożliwia im określanie wspólnego kierunku działań politycznych na dany okres oraz wspólne promowanie określonych inicjatyw europejskich.

Wzorem przywódców państw, współpraca podjęta została również przez przedstawicieli konfederacji pracodawców i przemysłów wspomnianych trzech krajów. W opracowanym dokumencie (link: http://www.vbo-feb.be/index.html?file=4508), przedstawiciele organizacji pracodawców z Hiszpanii (CEOE), Belgii (FEB-VBO) oraz Węgier (MGYOSZ) podkreślają, że do osiągnięcia planowanych przez nową trio rezultatów niezbędne jest głębokie zaangażowanie państw członkowskich w podejmowanie wspólnych działań. W obliczu aktualnych trudności związanych z recesją gospodarczą, należy podjąć kroki w kierunku przywrócenia wzrostu ekonomicznego oraz tym samym ograniczyć liczbę traconych miejsc pracy.

Dla trzech konfederacji, które podjęły współpracę warunkami koniecznymi dla poradzenia sobie ze skutkami kryzysu gospodarczego i finansowego jest ciągłość prowadzonej polityki i podejmowanych decyzji, jak również utrzymywanie regularnego i strukturalnego dialogu. Gwałtowny spadek wzrostu gospodarczego, regres na rynku pracy i spadek konkurencyjności wymagają od przywódców politycznych wspólnego i zdecydowanego działania. Jest to niezbędne w celu wzmocnienia Unii i wzmocnienia jej wiarygodności w zglobalizowanym świecie.

Przedstawiciele konfederacji państw trio opracowali priorytety oraz działania prowadzące do ich wypełnienia z punktu widzenia świata biznesu na nadchodzące 18 miesięcy.

Priorytet I: Odpowiednie regulacje
Tworzenie jasnych, stabilnych i przewidywalnych ram prawnych regulujących funkcjonowanie gospodarek i przedsiębiorstw znajdujących się w obliczu globalnej konkurencji

Niezbędne działania:

• tworzenie ram regulacyjnych odbiegających od tendencji protekcjonistycznych oraz prowadzących do wzrostu konkurencyjności
• wzmacnianie i pogłębianie europejskiego rynku wewnętrznego, umożliwiającego Unii Europejskiej stawianie czoła globalnej konkurencji
• wdrażanie w odpowiednim czasie dyrektyw unijnych i zapewnienie efektywnego stosowania przyjętej unijnej legislacji
• zapewnienie większej spójności między różnymi politykami UE oraz wynikającymi z nich inicjatyw legislacyjnych
• poczynienie rzeczywistego postępu w ramach inicjatywy „Better Regulation: prostsze i bardziej efektywne prawo”, w szczególności poprzez zmniejszenie ciężaru administracyjnego zarówno na poziomie europejskim, jak i narodowym oraz większą koncentrację na upraszczaniu prawodawstwa oraz usprawnianiu systemu oceny jego wpływu
• pobudzanie dialogu pomiędzy organizacjami pracodawców oraz administracją europejską, przy uwzględnieniu w większym stopniu interesów przedsiębiorstw w ich staraniach na rzecz generowania wzrostu i tworzenia miejsc pracy


Priorytet II: Wyższa konkurencyjność
Podnoszenie poziomu konkurencyjności w drodze reform strukturalnych dokonywanych przy większym zaangażowaniu państw członkowskich


Niezbędne działania :

• pobudzanie wdrażania reform strukturalnych przy ściślejszym stosowaniu się do rekomendacji udzielanych przez Radę Europejską oraz poprzez porównanie postępu czynionego przez państwa członkowskie UE z tym osiąganym przez ich głównych konkurentów na arenie międzynarodowej
• monitorowanie witalności finansów publicznych zgodnie z zasadami Paktu Stabilizacji i Wzrostu, unikając jednocześnie narażania przyszłych pokoleń na spadek poziomu dobrobytu
• przeznaczanie środków z unijnego budżetu przede wszystkim na działania przyczyniające się do tworzenia w Europie konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy, w szczególności na badania i rozwój, innowacje, „zielone technologie”, rozbudowę infrastruktury oraz edukację i kształcenie kadr
• usprawnianie poziomu produktywności poprzez podnoszenie poziomu wykształcenia oraz wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości z jednej strony, ale również poprzez dopasowywanie programów nauczania w systemach edukacyjnych do potrzeb przedsiębiorstw
• reformowanie rynku pracy w oparciu o wspólne założenia modelu flexicurity, co ma doprowadzić do większej elastyczności i zdolności przystosowywania się do potrzeb procesu globalizacji
• kierowanie się interesami MŚP w pierwszej kolejności przy podejmowaniu każdej inicjatywy europejskiej. Małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99,8% wszystkich przedsiębiorstw i tworzą znaczną większość miejsc pracy w UE
• większe angażowanie partnerów społecznych w proces tworzenia oraz wdrażania nowej strategii lizbońskiej po 2010 r. Niezbędny jest wyższy poziom odpowiedzialności za strategię w wymiarze narodowym na każdym etapie jej powstawania i realizacji


Priorytet III: Energia i zmiana klimatu
Przeciwdziałanie zmianom klimatu w oparciu o politykę jednocześnie pobudzającą do działania, jak i realistyczną, która ma służyć przykładem dla pozostałych partnerów międzynarodowych

Niezbędne działania :

• jeśli na szczycie klimatycznym w Kopenhadze osiągnięte zostanie porozumienie –wdrażanie tego porozumienia we właściwy sposób, mając na uwadze zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych możliwie najniższym kosztem. Należy stworzyć rzeczywiście jednakowe warunki dla wszystkich stron na arenie międzynarodowej oraz dostateczny dostęp do elastycznych środków za pośrednictwem mechanizmów rynkowych
• stosowanie rozwiązań zachęcających do wydajności energetycznej i inwestycji w technologie niskoemisyjne, przy uwzględnieniu faktu, że europejski system handlu emisjami (EU-ETS) sam w sobie nie ograniczy emisji gazów cieplarnianych
• bardziej stanowcze zaangażowanie gospodarstw domowych w osiąganie celów w ramach europejskiej polityki dotyczącej zmiany klimatu. W polityce tej należy uwzględnić wysiłki już poczynione przez przemysł oraz fakt, że UE jest jedynym regionem na świecie, który ustanowił dla siebie ambitne cele w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych
• sprawniejsze tworzenie, w ramach planu działania w sprawie europejskiej polityki energetycznej na lata 2010-2012, infrastruktury niezbędnej do promowania rzeczywistego rynku wewnętrznego, jak i zdywersyfikowanej i bezpiecznej sieci dostaw. Wymaga to bardziej jednolitej i spójniejszej zewnętrznej polityki energetycznej
• stymulowanie, na poziomie europejskim, jak i państwowym, otwartej debaty na temat energii nuklearnej z wykorzystaniem dostatecznych i obiektywnych informacji, uwzględniając zagadnienie bezpieczeństwa dostaw, wyzwań związanych ze zwalczaniem zmian klimatu oraz konkurencyjności europejskiej
• rozwijanie branży czystych technologii (tzw. clean tech). Osiągnięte porozumienie w ramach unijnego pakietu energetyczno-klimatycznego wymusza zwrócenie szczególnej uwagi na wielkość nakładów na badania i rozwój w dziedzinie eko-innowacji
• zachęcanie przedsiębiorstw do uczestnictwa w projektach partnerstwa publiczno-prywatnego, przyczyniających się do szybszej budowy infrastruktury energetycznej.


Priorytet IV: Rola UE na arenie międzynarodowej Działania Unii Europejskiej na poziomie globalnym prowadzące do lepszego dostępu do rynków pozaeuropejskich, lepszego stanowienia prawa oraz stabilności systemu finansowego

Niezbędne działania :

• działanie z większą stanowczością, nie tylko w wymiarze odchodzenia od protekcjonistycznych środków, ale również poprzez podejmowanie odpowiednich kroków w przypadkach naruszania zasad WTO lub innych porozumień w zakresie handlu międzynarodowego
• współpraca z głównymi partnerami handlowymi w celu zapewnienia efektywnej liberalizacji handlu w oparciu o zasadę wzajemności
• eliminowanie barier na rynku wewnętrznym, które nadal ograniczają potencjał prawdziwego europejskiego łańcucha produkcji, a w konsekwencji również korzyści skali
• zachęcanie do podejmowania działania przez Transatlantycką Radę Gospodarczą (TEC), będącą kluczowym instrumentem w relacjach między Europą i Ameryka Północną, która przyczynia się w dużej mierze do integracji gospodarczej między UE a Stanami Zjednoczonymi.


Dokument prezentujący http://www.vbo-feb.be/index.html?file=4508