Nowa Dyrektoywa dotycząca prawa ochrony konsumentów
2008-08-07
Na forum UE trwają prace nad przygotowaniem nowej Dyrektywy dotyczącej prawa ochrony konsumentów. Intensywne prace i konsultacje w Komisji, a więc czas na zgłaszanie zastrzeżeń i postulatów, będą miały miejsce tuż po wakacjach.
Serdecznie prosimy o zapoznanie się z nią i w razie zainteresowania i chęcią aktywnego uczestnictwa w opiniowaniu projektu dyrektywy, o kontakt z Magdaleną Garbacz (tel. 22 565-20-72, mgarbacz@pkpplewiatan.pl) do dnia 13 sierpnia 2008 r.Odpowiadając na indywidualne maile nadesłane w tym terminie, zostanie Państwu przekazany projekt dyrektywy, niestety w chwili obecnej jedynie w wersji angielskiej, z terminem na zgłaszanie uwag do konkretnych zapisów projektu.
Przegląd wspólnotowego prawa ochrony konsumentów
(projekt dyrektywy)
(projekt dyrektywy)
Komisja Europejska prowadzi prace nad rewizją dyrektyw dotyczących wspólnotowego prawa ochrony konsumentów, chcąc zwiększyć i ujednolicić gwarancje ochrony dla konsumentów dokonujących zakupów w różnych państwach członkowskich.
W tym celu przygotowany został projekt dyrektywy o konsumenckim prawie z umów (proposal for a directive on consumer contractual rights) będący następstwem konsultowanej w ubiegłym roku Zielonej Księgi w sprawie przeglądu ustawodawstwa konsumenckiego.
Nowa dyrektywa zastąpić ma cztery istniejące w chwili obecnej tj:
1. dyrektywę z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie ochrony konsumentów w odniesieniu do umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa (85/577/EWG),
2. dyrektywę z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (97/7/WE),
3. dyrektywę z dnia 5 kwietnia 1993 r. w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich (93/13/EWG),
wprowadzone do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. z 2000 r. Nr 22 poz. 271 z późn. zm.)
4. dyrektywę z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów konsumpcyjnych i związanych z tym gwarancji (1999/44/WE)
wprowadzoną do polskiego porządku prawnego ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego
(Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176).
Celem proponowanej dyrektywy jest pełna harmonizacja kluczowych dla wspólnego rynku aspektów związanych z konsumenckimi prawami z umów. Z założenia dyrektywa nie ma ingerować w takie obszary jak zdolność do zawierania umów czy przyznawanie odszkodowań. Dyrektywa ma dotyczyć transakcji dokonywanych zarówno jedynie w danym kraju jak i na obszarze kilku państw UE.
Krótkie omówienie proponowanych regulacji
Dyrektywa zawierać ma definicje najważniejszych pojęć związanych z jej przedmiotem, między innymi takie jak:
• pojęcie konsumenta,
• handlowca,
• umowy sprzedaży,
• towarów,
• umowy o świadczenie usług,
• umowy zawieranej na odległość,
• środków komunikacji na odległość,
• umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa,
• lokalu przedsiębiorstwa,
• usług finansowych,
• pośrednika,
• producenta,
W sumie w projekcie przewidzianych jest 19 definicji.
Dyrektywa dotyczyć będzie umów zawieranych między handlowcem a konsumentem.
Dyrektywa zawierać również będzie rozdział poświęcony nieuczciwym warunkom umownym, w założeniu odzwierciedlając przepisy Dyrektywy 93/13/WE w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich. Co istotne, przepisy w tym zakresie będą miały zastosowanie również do umów objętych regulacjami Dyrektywy 94/47/WE z dnia 26 października 1996 r. w sprawie ochrony nabywców w odniesieniu do niektórych aspektów umów odnoszących się do nabywania praw do korzystania z nieruchomości w systemie podziału czasu, oraz Dyrektywy 90/314/WE z dnia 13 czerwca 1990 r. w sprawie zorganizowanych podróży, wakacji i wycieczek.
Dyrektywa zawiera katalog informacji, jakie handlowiec zobowiązany będzie przekazać konsumentowi przed zawarciem umowy. Regulacje w tym zakresie nie będą dotyczyły umów w zakresie usług finansowych.
Określony został również wykaz informacji, jakie pośrednik musi przekazać konsumentowi, aby skutecznie zawrzeć umowę w imieniu konsumenta. W przypadku ich nieudzielania uznawać się będzie, że zawarł umowę w imieniu własnym.
Szczególne regulacje przewidziane będą dla umów zawieranych poza lokalem i na odległość. Dyrektywa przewiduje wyłączenia z tych regulacji dla określonych w niej rodzajów umów (m.in. sprzedaż z automatów do sprzedaży, sprzedaż nieruchomości i praw z nimi związanych, umowy zawierane na odległość dotyczące usług finansowych). Wyłączenia te nie są tożsame z obowiązującymi dziś na gruncie dyrektywy 85/577/WE
Przewiduje ponadto katalog informacji, jakie w przypadku tych umów stanowić muszą ich integralną część oraz przepisy dotyczące czasu, w jakim określone w Dyrektywie informacje muszą być przekazane konsumentowi.
Dla ważności umowy zawieranej poza lokalem niezbędne będzie zawarcie jej na piśmie.
Dyrektywa zawierać będzie również regulacje związane z prawem do wycofania się z umowy zawartej na odległość i poza lokalem oraz katalog wyłączeń z prawa do wycofania się, który jednak może być modyfikowany wolą stron umowy.
Standardowy termin na wycofanie się z umowy bez podania uzasadnienia stanowić ma 14 dni kalendarzowych. W przypadku umowy poza lokalem termin ten liczony będzie od dnia podpisania umowy, w przypadku umowy sprzedaży na odległość, od dnia w którym konsument lub wskazana przez niego osoba weszła w faktyczne posiadanie rzeczy, w przypadku zaś umowy o usługi zawartej na odległość – od dnia zawarcia umowy.
Dyrektywa przewiduje też skutki niepoinformowania konsumenta o przysługującym mu prawie odstąpienia od umowy, którym jest znaczne wydłużenie terminu na wycofanie się
Dyrektywa będzie również przewidywać skutki wycofania się z umowy.
Osobny rozdział poświęcony również będzie warunkom, jakim muszą odpowiadać umowy sprzedaży stanowiąc w tym zakresie doprecyzowanie postanowień Dyrektywy 99/44/WE.
Kolejny rozdział dotyczyć będzie praw konsumentów w odniesieniu do umów nie negocjowanych indywidualnie i postanowienia w tym zakresie w znacznym stopniu mają odzwierciedlać przepisy Dyrektywy 93/13/WE.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan