Stanowisko BUSINESSEUROPE przed szczytem Unii Europejskiej

W związku z zaplanowanym na 7 listopada nieformalnym szczytem Unii Europejskiej Ernest-Antoine Seillière, Prezydent BUSINESSEUROPE, wystosował list do prezydenta Francji oraz Przewodniczącego Komisji Europejskiej, w którym przedstawia pogląd europejskiego biznesu na kolejne działania antykryzysowe UE.

"Europejscy przedsiębiorcy są przekonani, iż podjęcie przez środowiska polityczne sugerowanym przez nas działań pozwoli europejskiej i światowej polityce gospodarczej wyjść obronną ręką z obecnego bezprecedensowego kryzysu, a stopniowa odbudowa gospodarek naszych krajów będzie jak najbardziej możliwa" - pisze prezydent organizacji.

Szanowny Panie Prezydencie Sarkozy,
Szanowny Panie Prezydencie Barroso!

Bezprecedensowy kryzys o daleko idących konsekwencjach...
Kryzys na rynku finansowym wywiera coraz silniejsze skutki na sytuację w gospodarkach rozwiniętych i rozwijających się, i spowoduje znaczne spowolnienie gospodarcze na całym świecie. W tych warunkach rządy poszczególnych krajów zintensyfikowały swoje działania interwencyjne, a zadania organów nadzorczych i instytucji na różnorodnych obszarach podlegają obecnie redefinicji.

Skoordynowane działania kluczem do odbudowy zaufania...

Zarówno na szczeblu unijnym, jak i międzynarodowym wymagane jest silne poczucie zbiorowej odpowiedzialności za znalezienie stosownych, wyważonych rozwiązań do obecnych problemów, tak aby stworzyć warunki pozwalające na szybką odbudową zaufania, wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy.

Inicjatywy UE muszą sięgnąć nowego poziomu....

Europejskie środowisko biznesowe bardzo docenia wiodącą rolę, jaką dotychczas odegrali Panowie w reagowaniu na światowy kryzys. Dziś wzywamy do przeniesienia inicjatyw UE na następny poziom, przez co rozumiemy: promowanie ścisłej współpracy międzynarodowej, zwalczanie wszelkich zapędów protekcjonistycznych, skuteczne wykorzystywanie wszystkich instrumentów UE oraz zachęcanie państw członkowskich do wdrażania na szczeblu krajowym stosownych pakietów narzędzi makroekonomicznych i reform strukturalnych, które będą generować wzrost.

Wdrożenie planu działania UE musi gwarantować równe warunki dla wszystkich...

Wspólny plan działania, jaki został niezwłocznie uzgodniony przez kraje strefy Euro oraz rządy państw UE w celu wsparcia sektora bankowego i przywrócenia ładu na rynkach pieniężnych, stanowił punkt zwrotny w unijnym prawodawstwie i dobrze wróży przyszłemu zarządzaniu gospodarką w Europie. Procedury ogólnoeuropejskie muszą zostać skutecznie wdrożone na poziomie krajowym, tak aby zagwarantować odpowiednie skoordynowanie działań oraz równe warunki dla wszystkich graczy na rynku wewnętrznym.

Niezbędne podtrzymanie napływu kredytów do gospodarki...
Konieczne będą dalsze inicjatywy wspierające stały napływ kredytów do gospodarki oraz zniwelowanie wpływu kryzysu na wzrost gospodarczy i zatrudnienie. W tym kontekście, dostępność kredytów wspomogą ukierunkowane działania ułatwiające udzielanie kredytów bankowych dla sektora prywatnego, odpowiednio dofinansowane i łatwo dostępne instrumenty Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB) oraz szeroko zakrojone interwencje banków centralnych w zakresie płynności. Z pewnością konieczne będą dalsze obniżki stóp procentowych ze strony Europejskiego Banku Centralnego oraz innych banków centralnych w Europie, w odpowiedzi na spadek koniunktury.

Pilna potrzeba skutecznego nadzoru międzynarodowego...

Efektywniejsza koordynacja, przejrzystość i spójność nadzoru rynków finansowych pozostaje zadaniem priorytetowym przy zwalczaniu kryzysu na obszarze UE. Konfederacja BUSINESSEUROPE chętnie przedstawi swoje stanowisko odnośnie ustaleń poczynionych przez Grupę Wysokiego Szczebla, której przewodzi Jacques de Larosière, w zakresie ponadgranicznego nadzoru finansowego.

Mobilizacja budżetu UE...

Konieczne będzie znalezienie dodatkowych środków w budżecie unijnym, aby wesprzeć państwa członkowskie zmagające się z poważnymi trudnościami finansowymi i zawirowaniami kursów walut. Pozytywnym krokiem ze strony Komisji była propozycja wykorzystania środków z europejskich funduszy spójnościowych, które mogą być cennym źródłem w szczególności dla regionów o niskim poziomie dochodów i tych stojących przed radykalnymi transformacjami strukturalnymi.

Wykorzystanie elastyczności Pakietu SGP w celu stymulowania reform...
Jeżeli chodzi o politykę budżetową poszczególnych państw, elastyczność, jaką w tych wyjątkowych warunkach zapewnia Pakiet Stabilizacji i Wzrostu (SGP) w odniesieniu do potrzeb lokalnych należy wykorzystać w sposób rozważny i skuteczny. Konfederacja BUSINESSEUROPE zdaje sobie sprawę z efektu stabilizacyjnego, jaki niesie ze sobą polityka antycykliczna; jednocześnie nalega jednak, aby priorytetem rządów pozostawało wspieranie reform strukturalnych, tworzenie systemów podatkowych sprzyjających inwestycjom prywatnym oraz podnoszenie jakości wydatków publicznych.

Po pierwsze: edukacja, infrastruktura, innowacja, aktywizacja...
Inwestycje publiczne w edukację, szkolenia, infrastrukturę, naukę oraz technologię muszą zajmować uprzywilejowaną pozycję ze względu na ich ważny udział w napędzaniu wzrostu gospodarczego. Powinny być one finansowane prze efektywne partnerstwa publiczno-prywatne (PPP). W warunkach trudnej koniunktury, rola PPP powinna wzrastać, gdyż podmioty te mogą przyczynić się do poprawy jakości, kontroli i skuteczności wydatków publicznych. Ponadto, aktywna polityka zatrudnienia powinna przyjąć nowy kształt zgodnie z modelem „flexicurity” (łączącym elastyczność z bezpieczeństwem), ułatwiając pracownikom zmianę miejsca pracy oraz podjęcie zatrudnienia.

Kwestią kluczową pozostaje zrównoważenie budżetów...

Deficyty przekraczające próg 3% PKB mogą być jedynie przejściowe i powinny być kompensowane za pomocą różnorodnych działań naprawczych, tak aby zagwarantować zrównoważenie budżetów po zakończeniu fazy szczytowej kryzysu.

Ustalenie globalnego stanowiska na spotkaniu G20 w Waszyngtonie

Grupa G20 stworzy podstawy dla skuteczniejszego globalnego zarządzania...
Doceniamy Panów starania na szczeblu międzynarodowym, które doprowadziły do organizacji spotkania grupy państw G20 w Waszyngtonie zaplanowanego na 15 listopada. Oprócz jasno sprecyzowanej strategii europejskiej, konieczny jest globalny plan działania, który wzmocni międzynarodowy system finansowy oraz jego instytucje.

UE musi objąć pozycję przywódcy...
Globalne stanowisko jest niezbędne, aby: (i) promować spójne programy stabilizacyjne, (ii) zniwelować problemy finansowe gospodarek najbardziej narażonych na skutki kryzysu, (iii) wzmocnić określone mechanizmy o charakterze nadzorczym oraz (iv) doprecyzować zadania instytucji międzynarodowych. Europa musi objąć pozycję przywódcy i przemawiać jednym głosem, aby odegrać znaczącą rolę w tych ważnych dyskusjach.

Plan naprawczy musi opierać się na wspólnych zasadach...

Należy wspierać dalsze konsekwentne działania zmierzające do ochrony systemu finansowego na poziomie krajowym, spójne z istniejącymi planami działania przyjętymi w Europie, USA i innych państwach na świecie.

Kluczowa rola IMF w powstrzymaniu eskalacji kryzysu...
Międzynarodowy Fundusz Walutowy (IMF) odgrywa obecnie kluczową rolę, dlatego też powinien mieć do dyspozycji wystarczające środki oraz pole do działania, aby mógł wspomagać kraje dotknięte przejściowymi problemami finansowymi, w szczególności gospodarki wschodzące. Na dalszych etapach konieczne będzie umocnienie roli IMF w zakresie nadzorowania globalnego niezrównoważenia makroekonomicznego i finansowego, przy zagwarantowaniu odpowiedniego udziału i reprezentowania interesów rynków wschodzących.

Bardziej surowy nadzór rynkowy także na szczeblu międzynarodowym...
Popieramy potrzebę lepszej koordynacji nadzoru rynkowego na poziomie globalnym, tak aby efektywniej obejmował on instytucje finansowe o światowym zasięgu.

Zmiana zasad procyklicznych...

Po koniecznych zmianach w rachunkowych zasadach wyceny według wartości rynkowej (mark-to-market) wprowadzonych przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (IASB), należy przeprowadzić ponowny przegląd na szczeblu międzynarodowym w celu zapobiegania dążeniom procyklicznym, tak aby zagwarantować równe warunki rynkowe w skali światowej. Popieramy również zmiany zasad dotyczących agencji ratingowych, które pozwolą wyeliminować konflikt interesów oraz podnieść wiarygodność publikowanych przez agencje ocen.

Większa przejrzystość suwerennych funduszy majątkowych...
Gorąco popieramy propozycje IMF i OECD dotyczące przejrzystości suwerennych funduszy majątkowych, które zredukują obawy związane z funkcjonowaniem niektórych z tych funduszy, a tym samym pomogą utrzymać jawność strategii inwestycyjnych.

Istota zaangażowania na rzecz wolnego handlu i otwartego rynku...

Obecny kryzys finansowy oraz światowe spowolnienie gospodarcze nie powinny zachęcać nas do przyjęcia postawy protekcjonistycznej. UE powinna wspierać dążenia do wznowienia Rundy Doha i prowadzić negocjacje w sprawie liberalizacji handlu ze swoimi kluczowymi partnerami, takimi jak Indie, Korea i Ukraina. Należy również szukać nowych możliwości zawierania porozumień o wolnym handlu z partnerami w Ameryce Północnej, Rosję zaś zachęcać do powrotu do negocjacji w sprawie jej przystąpienia do WTO.

Zdecydowane działania warunkiem opanowania kryzysu...

Europejscy przedsiębiorcy są przekonani, iż podjęcie przez środowiska polityczne działań zgodnych z powyższymi założeniami pozwoli europejskiej i światowej polityce gospodarczej wyjść obronną ręką z obecnego bezprecedensowego kryzysu, a stopniowa odbudowa gospodarek naszych krajów będzie jak najbardziej możliwa.

Z poważaniem,

Ernest Antoine Seillière
W imieniu 40 członków Konfederacji Europejskiego Biznesu BUSINESSEUROPE, reprezentującej ponad 20 milionów przedsiębiorstw