Niebieska karta UE – szansa dla wysokowykwalifikowanych pracowników spoza UE

Pod koniec 2007 roku Komisja Europejska przedstawiła opinii publicznej wniosek dotyczący dyrektywy Rady w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia wymagającego wysokich kwalifikacji. Zasadniczym celem wniosku jest stworzenie możliwości skutecznego i szybkiego reagowania na zmienne zapotrzebowanie wśród państw UE na wysokowykwalifikowanych pracowników oraz wyrównanie bieżącego i przyszłego deficytu tej kategorii pracowników.

Dyrektywa ma stworzyć prostą i elastyczną procedurę przyjmowania wysokowykwalifikowanych imigrantów z państw trzecich, jak również zapewnić im i ich rodzinom atrakcyjne warunki pobytu na terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z projektem o przyznanie „Niebieskiej karty UE” będzie mógł ubiegać się obywatel kraju trzeciego, który ukończył studia wyższe trwające co najmniej trzy lata lub posiada trzy lata równorzędnego doświadczenia zawodowego. Potencjalny pracownik zobowiązany będzie do przedłożenia ważnej umowy o pracę lub wiążącej oferty pracy dotyczącej zatrudnienia przez okres co najmniej jednego roku w danym państwie członkowskim.

PKPP Lewiatan popiera działania Komisji Europejskiej i uważa, że projekt dyrektywy jest krokiem w dobrym kierunku, mogącym przyczynić się do osiągnięcia celów wyrażonych w Planie polityki na rzecz legalnej migracji. Niemniej jednak niektóre propozycje zawarte w projekcie wydają się być kontrowersyjne i wymagają szczegółowej analizy. Dotyczy to przede wszystkim propozycji zapisu, zgodnie z którym miesięczne wynagrodzenie brutto wysokowykwalifikowanego pracownika z kraju trzeciego nie będzie mogło być niższe od trzykrotności minimalnego miesięcznego wynagrodzenia za pracę brutto, określonego w prawie krajowym. Innymi słowy pracodawca będzie zobowiązany – z mocy prawa – zapłacić takiemu pracownikowi co najmniej trzykrotność płacy minimalnej obowiązującej w danym państwie członkowskim. Bez znaczenia pozostanie przy tym, czy pracownik zatrudniony będzie na cały etat, czy też w niepełnym wymiarze czasu pracy. Do tej kwoty nie będzie też można zaliczyć wydatków pracodawcy związanych, np. z pokryciem kosztów wynajmu mieszkania, czy też kosztami dodatkowych szkoleń pracownika.
Autorzy projektu nie uwzględnili ponadto utrzymujących się ograniczeń dostępu do rynku pracy dla obywateli nowych państw członkowskich. Należy bowiem pamiętać, że okresy przejściowe wciąż obowiązują większość nowych państw członkowskich, a w przypadku Rumunii i Bułgarii będą obowiązywać aż do 1 stycznia 2014 r. Tak więc przyjęcie dyrektywy i jej implementacja do ustawodawstwa krajowego przed końcem 2013 r. spowoduje, że wysokowykwalifikowani obywatele krajów trzecich mogą być w korzystniejszej sytuacji od wysokowykwalifikowanych obywateli państw członkowskich.

Swoje wątpliwości eksperci PKPP Lewiatan – Małgorzata Rusewicz oraz Mateusz Zakolski - przedstawili na posiedzeniu międzyresortowego Zespołu ds. Migracji, którego spotkanie odbyło się 25 stycznia br.

Projekt dyrektywy będzie stanowić przedmiot szczegółowej analizy zespołu roboczego ds. migracji, powołanego 24 stycznia przez członków Rady Rynku Pracy. Wypracowana przez zespół opinia przekazana zostanie m. in., Ministrowi Pracy i Polityki Społecznej, przewodniczącemu międzyresortowego Zespołu ds. Migracji. Stanowisko w tej sprawie zaprezentowane też będzie 5 marca br. na posiedzeniu Social Affairs Committee przy BusinessEurope.