Europejskie konsultacje na temat praw konsumenta rozpoczęte

Konsultacje prowadzone w ramach Zielonej księgi potrwają trzy miesiące. To pierwsze wyzwanie nowej Komisarz ds. ochrony konsumentów Megleny Kunewej. Spotka się ona z przedstawicielami wielu grup konsumenckich reprezentujących m.in. małe i średnie przedsiębiorstwa oraz największych europejskich detalistów. Wnioski mają na celu całkowite zreformowanie unijnych zasad dotyczących praw ochrony konsumenta.

Poprzez konsultacje Zielonej księgi Komisja chce zwiększyć zaufanie konsumentów do wspólnego rynku europejskiego. Komisja chce stworzyć zbiór jednolitych zasad, dzięki którym konsumenci będą w stanie dokonywać właściwych wyborów i będą mieli zagwarantowaną odpowiednią ochronę. Około 58% całkowitego PKB Unii Europejskiej to wydatki konsumentów. Ich zaufanie jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na sposób wydawania pieniędzy w poszczególnych sektorach gospodarki.

Badania wskazują, że konsumenci nie czują się wystarczająco pewnie w świecie technologii cyfrowych i internetowych, tak aby móc w pełni wykorzystać ich potencjał. Jedynie niewielki ułamek – 6% unijnych konsumentów – dokonuje międzynarodowych zakupów przez internet.
Przejrzyste reguły prawne zachęcą również przedsiębiorców, szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, do rozszerzania swojej działalności poza granice danego państwa członkowskiego. Zielona księga zawiera około 30 konkretnych propozycji działań w odniesieniu do przepisów ujętych w ośmiu różnych dyrektywach, które obejmują konsultacje.

Obecnie mamy do czynienia z wieloma różnymi porządkami krajowymi, zaś podstawowe standardy unijne w różnych krajach funkcjonują na różnych poziomach. W świecie Internetu istnieje również cały szereg nowych wyzwań, co do których nie ma skutecznego rozwiązania. Klienci narażeni są na nieuczciwe traktowanie, zaś przedsiębiorstwa gubią się w gąszczu skomplikowanych przepisów.

Działania proponowane przez Komisję w Zielonej księdze obejmują między innymi następujące zagadnienia:

- nadanie większego znaczenia pojęciu dostawy w przypadku zakupów międzynarodowych;
- uproszczenie zasad dotyczących zwrotu produktów;
- ustalenie zasad dotyczących prawa do zwrotu towarów i związanych z tym kosztów;
- uproszczenie przy pomocy wspólnych reguł środków odwoławczych dostępnych konsumentom;
- wprowadzenie bardziej przejrzystych reguł dotyczących „okresu odstąpienia od umowy”;
- ewentualnie rozszerzenie na wybrane usługi istniejących gwarancji i praw, które obejmują jedynie produkty.