Zmiany w prawie pocztowym idą w dobrym kierunku, ale wymagają doprecyzowania

• Wiele rozwiązań zaproponowanych w nowelizacji prawa pocztowego, jak chociażby zmiana definicji przesyłki kurierskiej, idzie w dobrym kierunku - uważa Konfederacja Lewiatan.
• Część przepisów, np. dotyczących uregulowania kwestii automatów do pocztowej obsługi klientów, definicji placówki pocztowej czy procedury reklamacyjnej wymaga jednak modyfikacji i doprecyzowania.

- Pozytywnie odnosimy się do zmian w zakresie modyfikacji definicji usługi kurierskiej poprzez rezygnację z elementów bezpośredniego odbioru przesyłki przez kuriera od nadawcy, doręczenia przesyłki bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru oraz konieczności uzyskania pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej w formie pisemnej lub elektronicznej. Doprecyzować należałoby obowiązki sprawozdawcze operatorów pocztowych - mówi dr Aleksandra Musielak, ekspertka Konfederacji Lewiatan.


Konfederacja Lewiatan ma nadzieję, że zgłoszone przez przedsiębiorców uwagi, sugestie lub doprecyzowania przepisów w prawie pocztowym zostaną uwzględnione w dalszych pracach nad nowelizacją ustawy.

Propozycje zmian w prawie pocztowym:
- doprecyzowanie definicji „przesyłki kurierskiej".

- zmiana definicji usługi pocztowej.

- uregulowanie kwestii „automatów do pocztowej obsługi klientów", „automatów pocztowych" poprzez wprowadzenie definicji „automatu do pocztowej obsługi klientów"/„automatu pocztowego".

- wprowadzenie zmian w definicji „placówki pocztowej".

- doprecyzowanie postanowień dotyczących procedury reklamacyjnej, w tym: uściślenie kwestii związanych z osobami uprawnionymi do wniesienia reklamacji, czy miejscem wniesienia reklamacji, rezygnacja z procedury odwoławczej w ramach postępowania reklamacyjnego.

- zniesienie uprzywilejowanej pozycji operatora wyznaczonego w wybranych aspektach świadczenia usług pocztowych.

- złagodzenie wybranych obowiązków prawnych ciążących na operatorach pocztowych.

Konfederacja Lewiatan