EFNI 2019: Nowa Zielona Fala - czy klimat nas zjednoczy?

Zmiany musimy zacząć od siebie.

Edukacja i współpraca to najważniejsze zadania, jakie musimy wygenerować w kwestii zachowań proekologicznych - podkreśliła podczas panelu "Nowa zielona fala. Czy klimat nas zjednoczy?" wicemarszałek województwa pomorskiego Agnieszka Kapała-Sokalska. Jako doskonały przykład wskazane zostało Pomorze, które ma wszelkie predyspozycje do tego, żeby stać się liderem w OZE. Paneliści zwrócili uwagę przede wszystkim na fakt, że musimy zacząć od siebie, ale to liderzy powinni wyznaczać kierunek. Dyskusję moderował Paweł Wiejski, analityk ds. europejskich w Polityce Insight, a udział w niej wzięli: Carolina Garcia Gomez, prezes IKEA Retail Polska; Agnieszka Kapała-Sokalska, członek zarządu Województwa Pomorskiego; Michał Kiwerski z Młodzieżowych Strajków Klimatycznych oraz Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny UN Global Compact Poland.

Samorządy powinny inicjować dyskusję oraz brać czynny udział w debatach i wydarzeniach. Dlatego tak istotna jest edukacja. - To np. organizowanie spotkań z ekspertami w tej dziedzinie. Niezwykle istotne jest edukowanie społeczeństwa. Tu też może wykazać się samorząd. Ważne, żeby ludzie chcieli zmienić swoje przyzwyczajenia na proekologiczne - mówiła wicemarszałek województwa pomorskiego Agnieszka Kapała-Sokalska. Marszałek podkreśliła, jak ważna jest współpraca miedzy samorządami. I tu doskonałym przykładem może być system roweru metropolitalnego MEVO. Obecnie z roweru korzysta 142 tys. użytkowników, a aż 130 tys. z nich ma wykupiony abonament. Rower wypożyczono już 1,5 mln razy. Ten najnowocześniejszy system roweru miejskiego w Europie jest doskonałym uzupełnieniem transportu publicznego. Mieszkańcy i turyści Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pucka, Redy, Rumi, Kartuz, Sierakowic,Somonina, Stężycy, Władysławowa, Żukowa i Pruszcza Gdańskiego w trakcie swoich codziennych podróży mogą skorzystać z jednośladów.

Wprowadzenie MEVO to również doskonały przykład na współpracę między samorządami. Podobnie, jak Pomorska Kolej Metropolitalna. - Stworzyliśmy ją praktycznie od zera. Celem jest, aby mieszkańcy zamieniali samochody na transport zbiorowy i to już się dzieje - zaznaczyła marszałek Kapała-Sokalska.

PKM nie tylko łączy Gdańsk i Gdynię z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, ale także pozwala mieszkańcom wielu peryferyjnych dzielnic szybciej dotrzeć do pracy i szkoły. Tysiące
ludzi, codziennie stojących w korkach, dzięki nowej linii PKM ma alternatywę w postaci szybkiego, ekonomicznego i ekologicznego transportu kolejowego. Co ważne, przy większości przystanków PKM powstały węzły przesiadkowe, w znanym z europejskich metropolii systemie park&ride, czyli „parkuj i jedź", umożliwiającym dojazd do przystanków PKM własnym autem, pozostawienie go na parkingu i pokonanie dalszej trasy wygodną, szybką koleją. Dotychczas z PKM skorzystało ponad 10 milionów pasażerów.

Według panelistów zmiana już dzieje, ale nawyki proekologiczne musimy zacząć od siebie. - W IKEI przechodzimy obecnie największą transformację ostatnich lat, na wszystkich poziomach. Musimy jednak uczyć, jak ważne są małe kroki, jak np. zużywać mniej wody czy korzystać z naturalnych materiałów. Rolą liderów jest wskazywanie kierunków - podkreśliła Carolina Garcia Gomez.

Michał Kiwerski z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. - Nie możemy zmienić systemu bez edukacji. Pytanie nie powinno brzmieć czy, ale jak to zrobić. Młodzi ludzie na całym świecie pokazują, że walczą o te zmiany. Musimy mieć nadzieję na lepszą przyszłość i o nią walczyć. Potrzebujemy twardych zmian - zaznaczył Kiwerski.

- Jeśli ktoś nie wierzy w zmiany klimatyczne to albo trzeba być ignorantem, ale trzeba go wyedukować - zakończył Kamil Wyszkowski. I to jest rola między innymi samorządu.

Partnerami panelu był Samorząd Województwa Pomorskiego, Agencja Rozwoju Pomorza Invest in Pomerania oraz, w roli partnera wspierającego, firma IKEA.

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image