EFNI 2019: Jak wyżywić świat jutra? Rolnictwo przyszłości
2019-09-27
Dyskusja dotyczyła potrzeby zaspokojenia stale rosnącego globalnego zapotrzebowania na żywność przy jednoczesnej ochronie środowiska naturalnego. Paneliści podkreślali, że rolnictwo to jedna z branż, której neutralność klimatyczna jest kluczowa dla naszej przyszłości.
Panel rozpoczęła prezentacja moderatora Adama Czerniaka, dyrektora ds. badań w Polityce Insight, przybliżająca zagadnienie pułapki Malthusa, według której przyrost naturalny jest zbyt szybki, by zapewnić wyżywienie wszystkim ludziom na świecie.
Z kolei Jerzy Plewa, dyrektor generalny Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich w Komisji Europejskiej, zaznaczył w swoim wystąpieniu, że do roku 2050 powinniśmy zacząć produkować 50% więcej żywności, jednocześnie zmniejszając wpływ rolnictwa na środowisko naturalne.
Musimy stawiać na rolnictwo lokalne z wykorzystaniem rozwiązań i innowacji globalnych, nie wpadając w pułapkę monokultur. Musimy wykorzystać także korzyści płynące z rozwoju technologicznego - proponował Cezary Urban, dyrektor działu Agricultural Solutions w BASF Polska.
Rolnictwo lokalne musi być efektywne. Rozwiązanie problemu głodu wymaga wykorzystania lokalnych warunków i optymalizacji produkcji - zgodził się Bartosz Urbaniak, szef AgroHub w banku BNP Paribas. Produkcja żywności nigdy nie będzie nieemisyjna. Trzeba zatem zwiększać opłacalność korzystnych dla środowiska rozwiązań, by zachęcić rolników i konsumentów do korzystania z nich - podkreślił.
Marja-Liisa Meurice, dyrektor EIT Food CLC North-East zwróciła uwagę na jeszcze jedno wyzwanie: Rozwiązania muszą być spersonalizowane. To, co pomaga naszym sąsiadom, niekoniecznie musi sprawdzić się u nas. Nie brakuje nam innowacji, ale obowiązująca kultura pracy i normy społeczne powstrzymują nas przed sprawnym ich wprowadzaniem. By wypracować korzystne rozwiązania, musimy skorzystać z pomocy innych dziedzin nauki: psychologii i socjologii.
Polityka rolna musi być zintegrowana z polityką klimatyczną, niezbędne jest holistyczne podejście - powiedział Plewa.
Partnerami panelu byli BASF oraz bank BNP Paribas.
***
Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl
Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego
Partner strategiczny: Orange
Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki
Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii
Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO
Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv
Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image