EFNI 2019: Przyjazne miejsce pracy - talenty i marka pracodawcy

Kim są dzisiejsi pracownicy i czego oczekują od pracodawców? Kogo przedsiębiorcy cenią najbardziej - i jak kształtują swoje firmy? Wokół tych zagadnień koncentrował się panel o kreowaniu miejsca pracy.


Panel rozpoczął dyrektor Morten King-Grubert, przedstawiając wyniki badań nad rynkiem pracowników, przeprowadzonych przez Future Place Leadership, gdzie kieruje sektorem przyciągania talentów i rozwoju biznesu. „Dawniej, po skończeniu szkoły, pracy szukaliśmy przede wszystkim w regionie. Dzisiaj najpierw szukamy regionu, w którym chcemy żyć, a w nim miejsca pracy"- wynika z badań Future Place Leadership.

- Moje dzieci zostały w Kopenhadze, bo chodzą jeszcze do szkoły - mówił Morten King-Grubert. - Praca, którą dostaną po skończeniu szkół prawdopodobnie jeszcze nie istnieje. Już dzisiaj wykształcenie zdobywamy zgodnie z zainteresowaniami, moje dzieci też nie będą oglądały się na potrzeby rynku. To pracodawcy muszą się skoncentrować na korzystaniu z talentów - powiedział.

Korporacje walczą o ludzi, nie o technologie, które są na podobnym poziomie. My zwróciliśmy się w kierunku kobiet, adresując oferty kursów programowania także do uczennic, i w kierunku rynku 50 plus, w trudnym regionie południowej Polski., Head of Corporate Communication and External Affairs w Mercedes-Benz Polska. - Ewa Łabno-Falęcka - przyznała Tak, największym wzywaniem dla pracodawcy jest uwierzyć w pracownika, bo to człowiek jest źródłem innowacji-

- Polskie firmy zarządzają ludźmi wielopokoleniowo, są strukturami, gdzie hierarchie nie są powiązane z wiekiem - tak o dniu dzisiejszym polskiego rynku pracy powiedział Przemysław Gdański, prezes zarządu banku BNP Paribas.

Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco, wyznaczyła trzy obszary wyzwań dla pracodawców.

- Wyzwaniem są demografia i niedopasowanie kompetencyjne - powiedziała, tłumacząc, że ludzie pracują nie tam gdzie powinni, robiąc nie to co mogliby. Po trzecie, to problem, że innowacyjne kształtowanie relacji między ludźmi pozostaje w firmie i nie przenosi się na społeczeństwo, które ci ludzie tworzą wychodząc z pracy.

Jak podchodzić do ludzi? - pytał Grzegorz Baczewski, dyrektor generalny Konfederacji Lewiatan, prowadzący panel.

Od lat obserwuję straty wynikające z braku polityki propracowniczej. Podstawowe zadanie, to wiedzieć kogo chcemy przyciągnąć do nas, wychować, utrzymać. Pracownicy cenią transparentność: np. komunikowanie im o problemach - pracownik kocha czuć, że wspiera firmę w rozwiązywaniu trudności. - nie ukrywała Anna Wicha, dyrektor generalna Adecco. - Zarządzanie talentami to sztuka-

Stworzyć jasną i sensowną drogę rozwoju osobie, którą już się zatrudni. - podpowiadał pracodawcom idealne podejście Przemysław Gdański z BNP Paribas. - Nie rekrutować sztampowo, wiążąc kierunek wykształcenia z profilem firmy-

- Wspierać różnorodność, choćby projektując szatnie i węzły sanitarne w fabrykach - mówiła Ewa Łabno-Falęcka, podając że w jej macierzystym Mercedes-Benz Polska, proporcje udogodnień dla kobiet i mężczyzn wynoszą 40 do 60, co jest wyjątkiem, na tle standardu 15 do 85.

Panel zakończył się ogłoszeniem deklaracji w sprawie zarządzania talentami i tworzenia przyjaznych miejsc pracy w warunkach zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego. Sygnatariusze deklaracji - Adecco, Konfederacja Lewiatan i Future Place Leadership - rekomendowali m.in. „tworzenie środowiska przyjaznego do zakładania i rozwoju biznesu poprzez wykorzystanie odpowiednich instrumentów prawnych, znoszenie barier administracyjnych, wprowadzanie zachęt podatkowych i finansowych, które będą przyciągać talenty i przeciwdziałać emigracji".

Partnerem panelu było Adecco, partnerem wspierającym BNP Paribas.

***

Europejskie Forum Nowych Idei to jedna z największych w tej części kontynentu konferencji, poświęcona globalnym trendom, nowym ideom oraz przyszłości Europy. Przedstawiciele biznesu, charyzmatyczni mówcy, liderzy i decydenci oraz autorytety ze świata kultury i nauki podczas kilkudziesięciu wydarzeń, paneli, spotkań otwartych, kontrapunktów czy nocnych rozmów debatują o najważniejszych wyzwaniach dla biznesu i społeczeństw w zmieniającym się świecie, o globalnych trendach oraz o przyszłym kształcie Unii. Forum co roku gromadzi ponad tysiąc uczestników - przedstawicieli świata biznesu, nauki, kultury oraz administracji zarówno polskiej jak i europejskiej.
Podczas tegorocznej edycji, zatytułowanej #CoBędzieJutro, organizatorzy pragną zmierzyć się z wyzwaniami, które przed każdym z nas stawia współczesny świat. Zaplanowano dyskusje w ramach trzech bloków tematycznych: „Europa i społeczeństwo", „Rynek i gospodarka" oraz „Technologia i praca". Poruszone zostaną takie kwestie jak Brexit, przyszłość Unii Europejskiej po tegorocznych wyborach do Parlamentu Europejskiego, fake news, handel międzynarodowy, przemysł 5.0, zdrowie publiczne, a także zmiany na rynku pracy.
Więcej informacji: www.efni.pl

Organizator: Konfederacja Lewiatan
Współorganizatorzy: BusinessEurope, Sopot
Patronat honorowy: Parlament Europejski, Rada Dialogu Społecznego

Partner strategiczny: Orange

Partnerzy główni: BNP Paribas, Citi Handlowy, Google, Invest in Pomerania, IKEA, MetLife, Pilotmaker, Samorząd Województwa Pomorskiego, Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych

Partnerzy wspierający: Związek Pracodawców Firm Produkcyjnych, Adecco, BASF, Blue Media, Dr Irena Eris, Ergis, Facebook, Maspex, mBank, Polska Rada Biznesu, PZL-Świdnik, Siemens, Tesco, Uniwersytet Łódzki

Partnerzy merytoryczni: Centrum Innowacyjnej Edukacji, Centrum Stosunków Międzynarodowych, In.Europa, Millennium Docs Against Gravity, Ośrodek Przetwarzania Informacji, PFR Portal PPK, Polityka Insight, THINKTANK, AI notrace expedition, Polski Instytut Ekonomiczny, Kultura Liberalna, Akademia Grzegorza Turniaka, Zwolnieni z Teorii

Strategiczni partnerzy medialni: Wirtualna Polska, TOK FM, Dziennik Gazeta Prawna, TVN24GO

Partnerzy medialni: Chillizet, Puls Biznesu, MyCompany, AMS, Forbes, Warsaw Business Journal, Parkiet, Trójmiasto.pl, Radio Gdańsk, Business Insider Polska, Sztuczna Inteligencja, Euractiv.pl, Euractiv

Partner logistyczny: Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Producent wykonawczy: Platige Image